T-121.600 Harjoitustyöohjeet
Harjoitustyö jakaantuu kolmeen vaiheeseen:
- Ensimmäisessä vaiheessa laaditaan testaussuunnitelma ja
arvioidaan käyttöliittymän
käytettävyyttä jollakin
asiantuntijamenetelmällä (esim. heuristinen arvio tai
kognitiivinen läpikäynti).
- Toisessa vaiheessa tehdään pilottitesti ja varsinaiset
testit käyttäjien kanssa sekä
analysoidaan testien tulokset. Tulosten pohjalta esitetään jo
alustavat parannusehdotukset.
- Kolmannessa vaiheessa mallinnetaan muutosehdotukset ja arvioidaan niiden
toimivuutta esimerkiksi kevyellä käyttäjätestauksella.
Tutkimuksesta laaditaan yksi raportti, jota täydennetään
kussakin vaiheessa. Raportin ohessa pidetään yllä työn
suunnitteluperustaa.
Raportin lisäksi työtä esitellään kurssin yhteisissä tilaisuuksissa. Jotta ryhmät tutustuisivat myös toiseen aiheeseen ja sen arviointiin ja samalla todennäköisesti toisenlaiseen
raportointityyliin, kukin ryhmä kommentoi toisen ryhmän raporttia
työn kahdessa viimeisessä vaiheessa.
Ryhmän työnjako ja ajankäyttö
Työn alussa ryhmän tulee alustavasti sopia työnjaosta esimerkiksi seuraavien vastuiden osalta:
- kuka tai ketkä hoitavat yhteydenpidon ryhmän sisällä, yritykseen ja ohjaajaan?
- kuka huolehtii missäkin vaiheessa siitä, että raportin osat
saadaan ajoissa kasaan?
- kuka pitää huolen projektin seurannasta eli laatii yhteenvedon
kunkin käyttämästä ajasta eri vaiheissa eri tehtäviin?
- kuka tai ketkä huolehtivat opponoinnista toisessa ja kolmannessa
vaiheessa?
- kuka on päävastuussa parannusehdotusten mallintamisesta ja
mahdollisesta demon rakentamisesta?
Ensimmäisen vaiheen raportin yhteydessä palautetaan suunnitelma
vastuunjaosta (vähintään yhteyshenkilö ja raportin
koostaja eri vaiheissa). Lisäksi ryhmä palauttaa arvion eri
vaiheiden ja tehtävien vaatimasta ajasta. Työn edetessä lasketaan
toteutunutta työaikaa ja verrataan sitä tehtyyn
arvioon. Laskelmat käytetystä työajasta palautetaan vaiheittain
raportin yhteydessä.
Työn alussa kannattaa sopia myös, miten ryhmän jäsenet
pitävät yhteyttä toisiinsa. Sähköposti on
pieniin asioihin näppärä, mutta ryhmäpalaverit
ovat tehokkaita asioista päätettäessä ja
ideoiden luonnissa.
Kullekin ryhmälle nimetään ohjaaja, joka tukee
harjoitustyön tekoa.
Raportointi
Työstä laaditaan kirjallinen raportti. Raportin päivitetty
versio toimitetaan työn ohjaajalle harjoitustyön aikataulun mukaisesti.
Ryhmän toivotaan itse huolehtivan yhteyksistä aiheen antaneeseen
yritykseen. Ohjaajan lisäksi raportit tulisi siis lähettää myös yrityksen yhteyshenkilölle, jos toisin ei ole sovittu.
Kirjallisessa esityksessä kuvataan testaussuunnitelma ja
asiantuntija-arviot, esitetään testin analysoidut tulokset ja
alustavat parannusehdotukset, ja lopuksi ehdotus uudesta
käyttöliittymästä arviointeineen.
Tutkimustyöstä kootaan yksi raportti, jota
täydennetään työn edetessä. Raportin ohjeellinen
laajuus on noin 40 sivua (+ liitteet). Koska raportti on suunnattu myös
yrityksille, muutaman sivun tiivistelmä on tarpeen. Raportti laaditaan
suomeksi, jos ei toisin sovita.
Raporttia saa korjailla vielä viimeisen luentokerran jälkeen noin
viikon ajan. Kurssi arvostellaan lähinnä tämän
loppuraportin perusteella.
Raportin rakenne
Raporttiin kuuluu kansilehti, jossa kerrotaan aihe, päiväys ja
harjoitustyön tekijöiden nimi, osasto ja opiskelijanumero
sekä vähintään yhden ryhmän jäsenen
sähköpostiosoite. Kanteen laitetaan myös yrityksen
yhteyshenkilön nimi.
Raporttiin kuuluu sisällysluettelo ja sivunumerot. Kuvat ja
taulukot parantavat raportin luettavuutta. Listoja tulee puolestaan
välttää: joissain tilanteissa listat ovat tarpeen,
mutta koko raportti ei saa olla pelkkää luetteloa.
Käytettävyystutkimuksen raportoinnissa tulisi noudattaa
tieteellisen tutkimuksen yleisiä periaatteita. Niinpä tiedot
tutkimuksesta, testitehtävistä ja esitetyistä
kysymyksistä tulisi antaa niin tarkkaan, että muut kurssille
osallistujat pystyisivät toistamaan testit.
Näissä ohjeissa luetellaan, millaisia asioita missäkin vaiheessa
tulisi raportoida. Raportin rakenne ja otsikot tulee miettiä erikseen,
tilanteen mukaan. Mallina voi käyttää esimerkiksi ISO-standardin 13407
"Human-centred design processes for interactive systems" liitteessä B
esitettyä käytettävyyden arvioinnin raportin rakennetta.
Vaihe 0.5: alustavat suunnitelmat
Harjoitustyön alussa ryhmät käyvät yrityksessä tutustumassa aiheeseen
ja sopimassa työn rajauksesta yhdessä ohjaajan kanssa. Parin päivän
sisällä vierailusta ryhmän tulee käydä keskustelemassa ohjaajan kanssa
suunnitelmistaan. Tuota tilaisuutta varten ryhmän tulee laatia
raportin alustava sisällysluettelo ja pohtia valmiiksi arvioinnin tavoitteet ja rajaus sekä se, mitä menetelmiä ryhmä aikoo arvioinneissa käyttää ja millaisia käyttäjiä pyytää testeihin.
Jatkossa sisällysluettelo voi toimia niin raportin kuin
suunnitteluperustan runkona.
Ensimmäinen osa: testaussuunnitelman määrittely
Aiheen esittely
- Testattavan tuotteen lyhyt esittely:
Keitä ovat tyypilliset käyttäjät?
Mitkä ovat tyypilliset toiminnot?
Mikä on tyypillinen käyttöympäristö?
Millainen nykyinen käyttöliittymä on ja miten sitä käytetään? Havainnollistakaa kuvilla mahdollisuuksien mukaan.
Käytettävyystutkimuksen tavoite
- Miksi tuotetta arvioidaan?
Mitä tuotteesta tutkitaan, tiettyä osaa vai kokonaisuutta?
- Käytettävyyskriteerien määrittely
Mitä ominaisuuksia tutkitaan ja miten niitä mitataan?
Kriteerien tulisi olla mielellään mahdollisimman konkreettisia ja
mitattavia, mutta ei silti vain aikoja. Valitut
käytettävyystekijät eivät rajoita tulosten analysointia,
vaan testejä analysoitaessa voi hyvinkin ilmaantua uusia mitattavia
kriteerejä. Alla joitain esimerkkejä mahdollisista kriteereistä.
Käytettävyystekijä |
Mittaustapa |
Mittari |
Nykyinen taso |
Huonoin hyväksyttävä taso |
Tavoiteltu taso |
Paras saavutettava taso |
Asennuksen helppous | Asennustehtävä | ilman käyttöohjetta onnistuneiden asennusten % osuus |
<50% | 50% | 90% | 100% |
Asennuksen tehokkuus | Asennustehtävä | käytetty aika (80% testikäyttäjistä) |
<45 min. | <30 min. | <10 min. | <5 min. |
Asetusten opittavuus | Herätysajan asetus |
väärien valintojen lukumäärä toistettaessa tehtävä |
3 | 3 | 1 |
0 |
Toimintojen näkyvyys ja löytyvyys |
Nauhoituksen ohjelmoinnin aloitus |
kuinka suuri osuus käyttäjistä löytää toiminnon ilman käyttöohjeita |
10% | 30% | 80% |
100% |
Virheettömyys | Tiedon syöttö lomakkeella
tietokantaan |
kuinka usein käyttäjä lähettää
virheellistä tai puutteellista tietoa tietokantaan (% lähetyksistä) |
50% | 30% | 10% |
5% |
Paremmuus verrattuna kilpailevaan tuotteeseen | Kysely | vastausten suhde |
sama kuin kilpailija | sama kuin kilpailija | 70% pitää parempana | 90% pitää parempana |
- Mitä laadullista tietoa halutaan kerätä?
Arviointimenetelmät
- Sopivan menetelmän valinta asiantuntija-arviointiin
perusteluineen. Myös arvioinnin tulokset esitetään jo
ensimmäisessä vaiheessa sopivaksi katsotun otsikon alla.
Valitun menetelmän soveltuvuutta olisi hyvä arvioida
myös jälkeenpäin.
- Käyttäjätestauksessa lähtökohtana on käytettävyystesti,
ääneenajattelu sekä haastattelu ja kyselyt, mutta muitakin
vaihtoehtoja kannattaa pohtia.
Arvioinnin kohderyhmä
- Eri käyttäjäryhmien soveltuvuuden arviointi asetettujen
tavoitteiden kannalta.
Sopivatko käytettävyystestiin esimerkiksi parhaiten noviisit,
perehdytyskurssin käyneet, tietyn ammattiryhmän edustajat vai
tietyn ikäiset käyttäjät?
- Kuinka monta testikäyttäjää tarvitaan?
Suositeltava määrä on 3-6 henkilöä (+pilotti).
Pienemmistä ja suuremmista määristä on
sovittava erikseen ohjaajan kanssa.
Testitehtävät
- Testikäyttäjille annettavat kirjalliset ja suulliset ohjeet mahdollisimman tarkasti. Tehtäviä voidaan muokata pilottitestin perusteella. Kullekin tehtävälle pitäisi määritellä maksimiaika, jonka ylittyessä käyttäjää voidaan tarpeen mukaan ruveta varovasti neuvomaan. Joissain tapauksissa voi olla tarpeen myös keskeyttää tehtävä. Tällöinkin tulisi tarkasti selvittää käyttäjän ongelma. Tällaisten tilanteiden varalta tehtävät tulisi mahdollisuuksien mukaan suunnitella siten, että ne eivät ole toisistaan riippuvaisia.
- Tehtävien tueksi kannattaa miettiä sopiva skenaario, joka auttaa käyttäjää luomaan kuvan käyttötilanteesta ja antaa mahdollisuuden eläytyä tehtävään.
Testiin liittyvä kysely ja haastattelu
- Mahdollisen kyselykaavakkeen malli
Kyselykaavakkeessa kannattaa kysyä asioita, joita voidaan mitata tietyllä skaalalla (esim. 1-5).
- Kysymykset, jotka vaativat vapaamuotoisia vastauksia (esim. parannusehdotukset), kannattaa esittää haastattelussa. Suullisia kommentteja saa yleensä huomattavasti enemmän kuin kirjallisia.
- Haastattelut kannattaa myös videoida analysointia varten.
Testitilanne
- Yksittäisen testi-istunnon aikataulun suunnittelu ja maksimipituuden määrittely
Testitehtävien määrä pitäisi mahdollisuuksien mukaan rajoittaa siten, että niiden tekemiseen ei kulu tuntia kauempaa. Haastattelut ja kyselyt venyttävät testin kokonaisajan usein tuntia pidemmäksi.
- Testikäyttäjien hankinta
Miten hankitaan, voidaanko antaa jokin liikelahja tms?
- Testipaikan valinta
Paikan valintaa kannattaa miettiä myös testikäyttäjien kannalta
- Testikäyttäjien, ohjaajien, testattavien laitteiden, kameroiden
ja mikrofonien asettelu
Kuva kertoo asian parhaiten.
Laitteiden sijoittelu todennäköisesti muuttuu ja tarkentuu
pilottitestin perusteella, mutta alustava suunnitelma on hyvä olla valmiina.
Tässä vaiheessa pitäisi siis päättää, mitä kuvataan (pelkkää näyttöä,
näyttöä+näppäimistöä+hiirtä,
yleisnäkymää vai mitä? Käytettävyyslaboratorion laitteilla
voi yhdistää kaksi kuvaa.)
Toinen osa: käytännön testaus ja tulosten analysointi
Pilottitesti
Tehtävien selkeys, testin vaatima aika, laitteiden toimivuus ja
äänen kuuluvuus on parasta tarkistaa tekemällä pilottitesti, jossa ei vielä käytetä varsinaisia
testikäyttäjiä. Tehtäviä joudutaan usein muokkaamaan pilottitestin perusteella, joten pilottitestin ja varsinaisten testien
väliin pitää jättää riittävästi aikaa muutosten tekoon. Pilottitestiä ja varsinaisia testejä ei siis suositella
tehtäväksi samana päivänä.
|
- Ohjaaja seuraa pilottitestiä mahdollisuuksien mukaan. Jos
ohjaaja ei pääse testiin, ryhmän edustajan on
esiteltävä testin nauha ohjaajalle ennen varsinaisia testejä.
- Miten pilottitesti järjestettiin?
- Mitä opittiin; Mitä muutoksia piti tehdä?
Testikäyttäjät
- Testikäyttäjien taustatiedoista yhteenveto ainakin niiltä osin kuin niitä on käytetty valintakriteereinä (ikä, ammatti, kokemus tms.)
Testipäivien aikataulu
- Kolme testiä päivässä on jo melko raskasta. Testien
väliin kannattaa jättää riittävästi aikaa
seuraavan testin valmisteluille ja ryhmän hengähtämiseen.
- Testikohtaista aikataulua voidaan myös tarkentaa aiemmista suunnitelmista.
Testi-istunnot
- Jos testit tehdään TKK:n käytettävyyslaboratoriossa,
videokamerat ja mikrofoni ovat valmiiksi paikan päällä.
Laboratorion varaukset sovitaan Mikan tai Hannun kanssa.
- Jos ryhmä käyttää kahta videokameraa testien kuvaamiseen ja haluaa yhdistää nämä yhdeksi nauhaksi, sen kannattaa käyttää mikseriä jo kuvausten aikana, mutta voi tarvittaessa yhdistää nauhat myöhemminkin. Miksattaessa nauhat vasta jälkeenpäin on tärkeää, että nauhoilta löytyy jokin yhteinen kohta, jonka mukaan ne voidaan synkronoida.
Testitilanteessa:
Yrittäkää saada testikäyttäjät rentoutumaan
ja motivoitumaan.
Opettakaa ääneenajattelu näyttäen itse mallia.
Tarkistakaa, että ääneenajattelu kuuluu nauhalla!
Käyttäjän pitäisi itse saada päättää, koska tehtävä on suoritettu loppuun, joten tehtävänannossa pitäisi kertoa tehtävän tavoite.
Jos käyttäjä tarvitsee apua, kertokaa vain tarpeellinen
tieto. Älkää viekö ohjauslaitteita
käyttäjän käsistä tai puuttuko tehtävän suoritukseen, jos se ei ole täysin välttämätöntä!
|
- Miten testaus onnistui?
Olisiko jotain pitänyt tehdä toisin? Miksi?
- Yleisvaikutelma tehtävien suorituksista ja haastatteluista sekä kiinnostavia yksityiskohtia
Testitulokset
- Testien tulokset käyttäjittäin kannattaa laittaa
liitteisiin. Itse raporttiin laitetaan yhteenveto testeistä
ja tärkeimmät havainnot.
Sekä laadulliset että määrälliset tulokset ovat arvokkaita ja
tulisi esittää kattavasti, mutta tiiviisti raportissa.
- Tuloksista on hyvä laatia sanallisten selitysten lisäksi
taulukoita erilaisia jaottelukriteereitä käyttäen. Jos
käyttäjinä on esimerkiksi ollut sekä aloittelijoita
että kokeneita käyttäjiä, heidän tuloksensa
kannattaa esittää erikseen. Joskus asenne tekniikkaan ja kokemus
teknisten laitteiden käytöstä voi vaikuttaa tuloksiin.
- Ongelmakohdat, havaitut virheet ja puutteet käyttöliittymässä
Ongelmat kannattaa priorisoida esimerkiksi vakaviin ongelmiin, pienempiin virheisiin ja kosmeettisiin virheisiin.
- Käyttöliittymän hyviä puolia ei sovi unohtaa, koska ne voidaan korvata huonommilla vaihtoehdoilla, jos niitä ei erikseen mainita.
- Haastattelujen tulokset
- Käytettävyyskriteerien täyttyminen
Alustavat parannusehdotukset
- Kuvat helpottavat lukemista ja arviointia
Kolmas osa: parannusehdotukset ja niiden arviointi
Parannusehdotukset
- Miten havaitut virheet ja puutteet voidaan korjata?
Esittäkää sanallisten selitysten lisäksi kuva uudesta
käyttöliittymästä tai sen
osasta. Parannusehdotukset tulee konkretisoida siten, että niistä
voidaan pyytää ulkopuolisen käyttäjän kommentteja.
- Jos käyttöohjeisiin tarvitaan muutoksia, esittäkää selkeä esimerkki siitä, miten niitä voidaan parantaa.
- Jos tietyt termit olivat ongelmallisia, koettakaa löytää parempia
vaihtoehtoja.
Parannusehdotusten arviointi
- Miten muutokset arvioitiin, miten hyvin valittu menetelmä soveltui
tehtävään, mitä havaittiin?
Suositeltava menetelmä muutosehdotusten arviointiin on muutaman tehtävän
läpikäynti yhden tai kahden käyttäjän kanssa esimerkiksi
paperiversion avulla. Tämän arvioinnin on tarkoitus olla melko kevyt, joten
istuntoja ei tarvitse videoida. Tarkoituksena on vain saada arvio muutosehdotusten toimivuudesta.
- Mikäli aikataulu antaa myöten, yrityksen edustajien kommentit
parannusehdotuksista
Ovatko muutokset toteutettavissa? Miksi on päädytty
toisenlaiseen ratkaisuun?
Vaihe 3.5
Ryhmä voi vielä korjailla ja hioa lopullista raporttiaan viimeisen
seminaarikerran jälkeen noin viikon ajan.
Takaisin kurssin
kotisivulle.
Päivitetty 21.7.2004
Sivua ylläpitää Sirpa Riihiaho
<sirpa.riihiaho@hut.fi>