[ yleistä ] [ julkaisut ] [ yhteystiedot ] [ pohjat ] [ palautukset ] MobSSH

MobSSH
MobSSH Projektin Riskienhallinnan TopKymppi http://www.niksula.cs.hut.fi:80/~mkomu/mobssh/julkaisut/topkymppi.html
1.0 Sisäinen dokumentti
Saari Tuomo Viimeksi muokattu: 15.10.2000 17.10.2000
Versiohistoria
Uusi versionnumero Pvm (dd.mm.yyyy) Tekijä Kommentti
Uusi versionnumero Pvm (dd.mm.yyyy) Tekijä Kommentti
Tarkastanut Hyväksynyt
Pvm (dd.mm.yyyy) Tarkastajan nimi Pvm (dd.mm.yyyy) Hyväksyjän nimi
Pvm (dd.mm.yyyy) Tarkastajan nimi Pvm (dd.mm.yyyy) Hyväksyjän nimi

 
Riskin Numero
Riskin Nimi
Indikaattorit
Hallintakeinoja
Riskin seuraukset ja vakavuus
Toteutetut hallintakeinot
 1
Epätasainen työnjako ryhmän sisällä
  • Yhden ryhmän jäsenen aikataulut lipsuvat.
  • Jatkuvaa myöhästelyä
  • Huonoja selityksiä, ongelmaa tiedostetaan, mutta ei tunnusteta
  • Pyritään suunnittelun keinoin tasaiseen työnjakoon
  • Asetetaan päällekkäisyyksiä tehtäviin, eli kukaan ei toimi yksin
  • Seurataan toisten toimintaan
  • Huomioidaan henkilökohtaiset aikataulut projektin työnjaossa
  • Yksi ryhmän jäsen lopettaa, 4
  • Aikataulu kärsii, 2
  • Muut ovat toimettomia, 2
  • Projektin laatukäsikirja määrittelee työtavat, jotka toteuttavat esitetyt hallintakeinot 
 2
 Tietoturva-algoritmien porttaus EPOCiin ei onnistu
 -
  • Analysoidaan koodia etukäteen
  • Pyritään optimoimaan koodia jo valmiiksi EPOCille
  • Varaudutaan tilanteeseen, jossa algoritmit tulevat koodattaviksi projektin suunnittelussa
  • Tietoturvaosuuden työmääräarvio ja resurssointi joudutaan uusimaan, 2
  • Tietoturvan tasoa joudutaan arvioimaan uudestaan, 4
  • Projektin resurssoinnissa riski on huomioitu ja käyttöliittymän kehityksestä voidaan tarvittaessa allokoida lisää resursseja
  • Asiakas on lupautunut tarvittaessa antamaan projektille lisäresursseja 
 3
Valmiiden ohjelmistorutiniien toimimattomuus EPOC-ympäristössä 
  • Jatkuva testaaminen viallisen rutiinin tai ongelmakohdan tunnistamiseksi
  • Valmis ohjelmistorutiini ei toimi EPOCissa, 4
  • Projektiryhmän kaikki osapuolet ovat tietoisia mahdollisesta ongelmasta ja se kuuluu projektin luonteeseen. Ongelmat tarkastellaan tapauskohtaisesti. 
4
 Toteutus on teknisesti liian vaativa projektiryhmälle
  •  Projektiryhmän sisällä syntyy epätoivoa, sisäisiä konflikteja ja panostus projektiin vähenee tekosyiden varjolla
  • Asiakas antaa projektiryhmälle asiantuntija- ja koodausapua tarvittaessa.
  • Pyritään käyttämään jo olemassa olevia toteutuksia ja valmiita ja toimiviksi todettuja ohjelmistorutiineja
  • Projektin lopputuotteesta ei tule vaatimusmäärittelyn mukainen, 5 
  • Projektiryhmän kaikki osapuolet ovat tietoisia mahdollisesta ongelmasta ja se kuuluu projektin luonteeseen. Asiakas on lupautunut auttamaan projektiryhmää tarpeen vaatiessa. 
5
Projektin lopputuotteen sisäinen toimimattomuus tai vajavainen toimivuus 
  • Runsas testaaminen eri ympäristöissä
  • Simuloidaan erilaisia virhetilanteita testeissä
  • Testaus useita eri SSH-servereitä vastaan
  • Ohjelmistoon jää harvoin esiintyviä virheitä testauksesta huolimatta, 2 
  • Projektin laatukäsikirja määrittelee testaus- ja toimintatavat, jolla ongelmat pyritään välttämään. Projektin luonteesta johtuen niitä ei voitane täysin poistaa ja ongelmista neuvotellaan tapauskohtaisesti 
6
EPOC simulaattori ja todellisen EPOC laitteen välillä havaitaan eroja
  • Pyritään mahdollisuuksien mukaan testaamaan projektin välivaiheita myös todellisilla laitteilla 
  • Projektin lopputuote toimii simulaattoriympäristössä, mutta ei varsinaisilla laitteilla, 3
  • Joudutaan etsimään ratkaisuja ongelmiin, jotka eivät ole projektin tarkoitus, 2
  • Projektin luonteen mukaisesti kuvatut ongelmatilanteet ovat mahdollisia ja ongelmien tunnistaminen ja kokemusten kerääminen on yksi projektin tarkoitus. Ongelmista ja niiden vaikutuksesta projektiin neuvotellaan tapauskohtaisesti. 
7
 Kommunikaatio- ongelmat asiakkaan ja projektiryhmän välillä
  • Sovitut aikarajat venyvät
  • Rutiininomaisissa palavereissa tulee ilmi vaatimuksia, joista projektiryhmä ei ole tietoinen
  • Asiakas sitoutetaan noudattamaan projektin laatukäsikirjaan kirjattuja toimintatapoja ja allokoi riittävästi aikaansa projektille
  • Asiakkaan edusja nimeää itselleen varahenkilön, johon projektiryhmä voi tarvittaessa ottaa yhteyttä
  • Projektiryhmä ei saa palautettua kurssin vaatimia dokumentteja ajoissa, 5
  • Projektin tavoitteista joudutaan karsimaan projektiryhmästä riippumattomista syistä, 4
  • Projektin laatukäsikirja määärittelee oikeaoppiset toimintavat, joita asiakas on sitoutunut noudattamaan. 
8
 SSH-prokollan spesifikaatio ei ole riittävän yksityiskohtainen
  • SSH-spesifikaatioon tutustuttaessa tutustutaan myös olemassa olevaan koodin mahdollisten epäselvyyksien välttämiseksi
  • Otetaan yhteyttä laatijaan ja kysytään neuvoa
  • Aiheuttaa ennakoimatonta työtä, 2 
9
Asiakas ei sitoudu projektiin riittävän hyvin 
  • Projektiryhmä ei sisäisesti ole varma asiakkaan vaatimuksista ja sitoutumisesta projektiin
  • Asiakkaan kanssa sovitut aikarajat venyvät
  • Asiakas sitoutuu projektin tavoitteeseen
  • Asiakkaalle selvitetään projektiryhmän omat tavoitteet
  • Projektin ohjaaminen asiakkaan puolelta ei ole riittävää, projektin suuntaminen teknisesti kärsii, 3
  • Asiakkaan lupaamat osuudet projektiin eivät pysy aikataulussa, 4
  • Projektiryhmän motivaatio kärsii, 4
  • Asiakas hyväksyy projektisuunnitelman mukaisen tavoitteenasettelun ja sitoutuu pyrkimään tähän tavoitteeseen. 
10
 Kehitystyökalujen käyttöönotto osoittautuu ennakoitua vaikeammaksi
  • Aikaa kuluu koodaamiseen, mutta tulosta ei synny
  • Aikaa kuluu manuaalisiin operaatioihin, jotka muitten kokemusten perusteella tulisi olla automaattisia
  • Varataan valmiiksi aikaa uusiin työkaluihin tutustumiseen ja kokeillaan niiden toimintaa "Hello World" tason sovellutuksilla
  • Tutustutaan manuaaleihin
  • Projektin työmääräarviot pettävät, 3
  • Projektiryhmän jäsenten turhautuminen vaikuttaa negatiivisesti motivaatioon, 4