Riskin Numero
|
Riskin Nimi
|
Indikaattorit
|
Hallintakeinoja
|
Riskin seuraukset ja vakavuus
|
Toteutetut hallintakeinot
|
1
|
Epätasainen työnjako ryhmän sisällä
|
-
Yhden ryhmän jäsenen aikataulut lipsuvat.
-
Jatkuvaa myöhästelyä
-
Huonoja selityksiä, ongelmaa tiedostetaan, mutta ei tunnusteta
|
-
Pyritään suunnittelun keinoin tasaiseen työnjakoon
-
Asetetaan päällekkäisyyksiä tehtäviin, eli kukaan
ei toimi yksin
-
Seurataan toisten toimintaan
-
Huomioidaan henkilökohtaiset aikataulut projektin työnjaossa
|
-
Yksi ryhmän jäsen lopettaa, 4
-
Aikataulu kärsii, 2
-
Muut ovat toimettomia, 2
|
-
Projektin laatukäsikirja määrittelee työtavat, jotka
toteuttavat esitetyt hallintakeinot
|
2
|
Tietoturva-algoritmien porttaus EPOCiin ei onnistu
|
-
|
-
Analysoidaan koodia etukäteen
-
Pyritään optimoimaan koodia jo valmiiksi EPOCille
-
Varaudutaan tilanteeseen, jossa algoritmit tulevat koodattaviksi projektin
suunnittelussa
|
-
Tietoturvaosuuden työmääräarvio ja resurssointi joudutaan
uusimaan, 2
-
Tietoturvan tasoa joudutaan arvioimaan uudestaan, 4
|
-
Projektin resurssoinnissa riski on huomioitu ja käyttöliittymän
kehityksestä voidaan tarvittaessa allokoida lisää resursseja
-
Asiakas on lupautunut tarvittaessa antamaan projektille lisäresursseja
|
3
|
Valmiiden ohjelmistorutiniien toimimattomuus EPOC-ympäristössä
|
-
|
-
Jatkuva testaaminen viallisen rutiinin tai ongelmakohdan tunnistamiseksi
|
-
Valmis ohjelmistorutiini ei toimi EPOCissa, 4
|
-
Projektiryhmän kaikki osapuolet ovat tietoisia mahdollisesta ongelmasta
ja se kuuluu projektin luonteeseen. Ongelmat tarkastellaan tapauskohtaisesti.
|
4
|
Toteutus on teknisesti liian vaativa projektiryhmälle
|
-
Projektiryhmän sisällä syntyy epätoivoa, sisäisiä
konflikteja ja panostus projektiin vähenee tekosyiden varjolla
|
-
Asiakas antaa projektiryhmälle asiantuntija- ja koodausapua tarvittaessa.
-
Pyritään käyttämään jo olemassa olevia toteutuksia
ja valmiita ja toimiviksi todettuja ohjelmistorutiineja
|
-
Projektin lopputuotteesta ei tule vaatimusmäärittelyn mukainen,
5
|
-
Projektiryhmän kaikki osapuolet ovat tietoisia mahdollisesta ongelmasta
ja se kuuluu projektin luonteeseen. Asiakas on lupautunut auttamaan projektiryhmää
tarpeen vaatiessa.
|
5
|
Projektin lopputuotteen sisäinen toimimattomuus tai vajavainen
toimivuus
|
-
|
-
Runsas testaaminen eri ympäristöissä
-
Simuloidaan erilaisia virhetilanteita testeissä
-
Testaus useita eri SSH-servereitä vastaan
|
-
Ohjelmistoon jää harvoin esiintyviä virheitä testauksesta
huolimatta, 2
|
-
Projektin laatukäsikirja määrittelee testaus- ja toimintatavat,
jolla ongelmat pyritään välttämään. Projektin
luonteesta johtuen niitä ei voitane täysin poistaa ja ongelmista
neuvotellaan tapauskohtaisesti
|
6
|
EPOC simulaattori ja todellisen EPOC laitteen välillä
havaitaan eroja
|
-
|
-
Pyritään mahdollisuuksien mukaan testaamaan projektin välivaiheita
myös todellisilla laitteilla
|
-
Projektin lopputuote toimii simulaattoriympäristössä, mutta
ei varsinaisilla laitteilla, 3
-
Joudutaan etsimään ratkaisuja ongelmiin, jotka eivät ole
projektin tarkoitus, 2
|
-
Projektin luonteen mukaisesti kuvatut ongelmatilanteet ovat mahdollisia
ja ongelmien tunnistaminen ja kokemusten kerääminen on yksi projektin
tarkoitus. Ongelmista ja niiden vaikutuksesta projektiin neuvotellaan tapauskohtaisesti.
|
7
|
Kommunikaatio- ongelmat asiakkaan ja projektiryhmän
välillä
|
-
Sovitut aikarajat venyvät
-
Rutiininomaisissa palavereissa tulee ilmi vaatimuksia, joista projektiryhmä
ei ole tietoinen
|
-
Asiakas sitoutetaan noudattamaan projektin laatukäsikirjaan kirjattuja
toimintatapoja ja allokoi riittävästi aikaansa projektille
-
Asiakkaan edusja nimeää itselleen varahenkilön, johon projektiryhmä
voi tarvittaessa ottaa yhteyttä
|
-
Projektiryhmä ei saa palautettua kurssin vaatimia dokumentteja ajoissa,
5
-
Projektin tavoitteista joudutaan karsimaan projektiryhmästä riippumattomista
syistä, 4
|
-
Projektin laatukäsikirja määärittelee oikeaoppiset
toimintavat, joita asiakas on sitoutunut noudattamaan.
|
8
|
SSH-prokollan spesifikaatio ei ole riittävän yksityiskohtainen
|
-
|
-
SSH-spesifikaatioon tutustuttaessa tutustutaan myös olemassa olevaan
koodin mahdollisten epäselvyyksien välttämiseksi
-
Otetaan yhteyttä laatijaan ja kysytään neuvoa
|
-
Aiheuttaa ennakoimatonta työtä, 2
|
-
|
9
|
Asiakas ei sitoudu projektiin riittävän hyvin
|
-
Projektiryhmä ei sisäisesti ole varma asiakkaan vaatimuksista
ja sitoutumisesta projektiin
-
Asiakkaan kanssa sovitut aikarajat venyvät
|
-
Asiakas sitoutuu projektin tavoitteeseen
-
Asiakkaalle selvitetään projektiryhmän omat tavoitteet
|
-
Projektin ohjaaminen asiakkaan puolelta ei ole riittävää,
projektin suuntaminen teknisesti kärsii, 3
-
Asiakkaan lupaamat osuudet projektiin eivät pysy aikataulussa, 4
-
Projektiryhmän motivaatio kärsii, 4
|
-
Asiakas hyväksyy projektisuunnitelman mukaisen tavoitteenasettelun
ja sitoutuu pyrkimään tähän tavoitteeseen.
|
10
|
Kehitystyökalujen käyttöönotto osoittautuu
ennakoitua vaikeammaksi
|
-
Aikaa kuluu koodaamiseen, mutta tulosta ei synny
-
Aikaa kuluu manuaalisiin operaatioihin, jotka muitten kokemusten perusteella
tulisi olla automaattisia
|
-
Varataan valmiiksi aikaa uusiin työkaluihin tutustumiseen ja kokeillaan
niiden toimintaa "Hello World" tason sovellutuksilla
-
Tutustutaan manuaaleihin
|
-
Projektin työmääräarviot pettävät, 3
-
Projektiryhmän jäsenten turhautuminen vaikuttaa negatiivisesti
motivaatioon, 4
|
-
|