Versio | Päiväys | Selitys | Tekijä | Hyväksynyt |
---|---|---|---|---|
1.0 | 16.10.2000 | Ensimmäinen versio | RIQ,AKE |
Tässä dokumnetissa kuvataan TietoEnatorin Palvelut -divisioonan Telecom-yksikön Tik-76.115 -kurssille toimeksiantaman Mobiilisuoramainontatietojärjestelmän suunnittelu- ja pilotointiprojektin vaatimukset karkealla tasolla.
Projektin tavoitteena on tuottaa:
Noin puolet projektista painottuu kohtiin yksi ja kaksi. Noin puolet projektin ajasta käytetään pilotointiin.
Termien selitykset ovat erillisessä terminologiadokumentissa.
Tämä dokumentti antaa yleiskuvauksen pilottijärjestelmästä ja kuvaa järjestelmälle asetettavat vaatimukset korkealla tasolla. Pilottisovelluksen vaadittu toiminnallisuus on kuvattu UML-käyttötapausmallilla. Esitettyjen kuvausten ja vaatimusten sisältöä ja laajuutta tarkennetaan projektin edetessä, koska tarkempi määrittäminen edellyttää selvitystyön valmistumista.
Projektin tavoitteisiin ja vaatimuksiin liittyvät selvitystyöt kuvataan omassa erillisessä selvitystyödokumentissa , joka määrittää selvitystöiden laajuuden ja sisältövaatimukset. Lisäksi tähän dokumentiin on liitetty projektin laatusuunnitelmadokumentti.
Järjestelmällä lähetetään kohdennettuja mainosviestejä kuluttajille GSM verkossa. Viestit kohdennetaan rekisteröidyille kuluttajille sijainnin sekä kuluttajakohtaisten erityistoiveiden perusteella. Kuluttajan tulee rekisteröityä järjestelmään ja määrittää millaista mainontaa hän haluaa vastaanottaa, ilman pyyntöä mainontaa ei lähetetä. Järjestelmään rekisteröityneet kauppiaat jättävät mainoksensa web-sovelluksen avulla. Esimerkiksi autolla liikkuva kuluttaja voi tilata huoltoasemakauppiailta polttoainetarjouksia, joita hän saa liikkuessaan huoltoaseman lähistöllä. Myös rekisteröitymiset suoritetaan web-sovelluksen avulla. Järjestelmä ei tarvitse omaa palveluhenkilökuntaa.
Järjestelmä koostuu sovelluspalvelimesta, relaatiotietokannasta sekä web-liittymistä. Kuvassa 2.1 järjestelmän komponentit esitetään omassa käyttöympäristössään.
kuva 2.1.
Sovelluspalvelin kerää ja käsittelee web-liittymien ja GSM-operaattorin välityksellä saamaansa dataa ja tallettaa sitä tietokantaan. Tietokannan tulee olla sellainen, ettei se vaadi ylläpitoa minkään kohdassa kolme mainitun käyttötapauksen yhteydessä. Lisäksi palvelin huolehtii kaikkien viestien ja tapahtumien keräämisestä lokeihin.
Tietokanta sisältää tiedot rekisteröityneistä kauppiaista ja kuluttajista. Kauppiaan kohdalla pakollisia tietoja ovat kauppiastunnus ja salasana, kuluttajan kohdalla GSM-numero (SMS-palveluissa numero saadaan automaattisesti viestin mukana). Vapaavalintaisia lisätietoja kuluttajasta ovat esimerkiksi syntymäaika, sukupuoli ja harrastukset.
Web-liittymiä käytetään kauppiaiden ja kuluttajien rekisteröitymiseen ja irtisanoutumiseen. Lisäksi kauppiaat jättävät mainoksensa web-liittymän kautta. Kauppias liittää mainokseen varsinaisen mainosviestin lisäksi sen voimassaoloajan ja paikkatiedon. Yhdellä kauppiaalla voi olla samaan aikaan voimassa useampia mainoksia.
Kauppias käyttää järjestelmää omaan mainontaansa. Kauppiaan on ensin rekisteröidyttävä järjestelmään Web-liittymän avulla, minkä jälkeen hän voi tehdä mainoksia saman liittymän avulla. Kauppiaan on houkuteltava kuluttajat käyttämään palvelua järjestelmän ulkopuolisella markkinoinnilla.
Kuluttaja on kuka tahansa GSM liittymän haltija, jolle järjestelmä lähettää kohdennettuja kauppiaiden mainosviestejä. Kuluttajan on kuitenkin aina rekisteröidyttävä palveluun ennen kuin mainosviestejä lähetetään.
GSM-operaattori on kanava kuluttajan ja järjestelmän välillä. Toisin sanoen GSM-verkko välittää mainokset kuluttajalle. Lisäksi kuluttaja määrittää ja muuttaa omia palvelua koskevia tietojaan GSM-verkon välityksellä. Pilottiversiossa tämä viestintä tapahtuu SMS-viesteillä.
GSM-operaattori toimittaa järjestelmälle tiedot rekisteröityjen kuluttajien sijainnista. Paikkatietoa voidaan pyytää erikseen tietystä rekisteröityneestä käyttäjästä, mutta paikkatietoa halutaan saada myös automaattisesti rekisteröityneen kuluttajan vaihtaessa sijaintiaan.
Valitun operaattorin paikkatietopalvelu asettaa rajoituksen toteutukselle ja rajoitukset tulee selvitä lisäselvitysten aikana. Lisäselvityksillä pyritään vastaamaan kysymuksiin: Miten tarkasti rekisteröityneen kuluttajan liikettä voidaan seurata ilman liittymän yksilöivää kyselyä ? Saadaanko "Location Area" automaattisesti ja onko mahdollista saada tarkempi paikkatieto? Millaisia ovat operaattorille lähetettävien paikkatietokyselyiden vasteajat, kun haetaan yksittäisen mobiilin paikka tai haetaan kaikki tietyllä alueella olevat rekisteröityneet käyttäjät? Miten GSM-operaattorin antamat paikkatietokoodit muutetaan kuluttajalle näkyviksi paikoiksi kartalla? Lisäksi paikkatietoihin liittyvät lainopilliset kohdat määräävät osaltaa rekisteröitymismenettelyä, jotta operaattorilla on lupa luovuttaa tiedot. Vastaukset edellä oleviin kysymyksiin ovat osa selvitystöiden tavoitteita.
Palvelu toteutetaan käyttäen mahdollisimman modulaarisia ja alustariippumattomia teknologioita. Sovellus toteutetaan Java-kielellä ja alustana käytetään jotain Servlet-teknologiaa tukevaa sovelluspalvelinta. Kaikki sovelluksen toiminta perustuu relaatiotietokantaan.
Järjestelmän toiminnot kuvataan alustavassa korkean tason käyttötapausmallissa kuvassa 3.1. Alustava malli tarkennetaan lisäselvitystyön jälkeen lopulliseksi käyttötapausmalliksi, joka on selvitetty teknisesti mahdolliseksi ja paikkatietoihin liittyvien lakien mukaisiksi. Toimintojen prioriteettejä on kuvauksien yhteydessä on arvioitu asteikolla kriittinen, tärkeä, hyödyllinen.
kuva 3.1.
Kauppias käyttää rekisteröitymiseen web-sovellusta. Hän kertoo järjestelmälle välttämättömät tiedot (kauppiastunnus ja salasana). Lisäksi hän voi syöttää omaa mainontaansa koskevia tietoja (palvelun nimi, halutut mainosalueet, käyttäjäprofiilit sekä aikarajat). Toiminnon prioriteetti: kriittinen.
Rekisteröity kauppias jättää järjestelmälle oman mainoksensa web-sovelluksen avulla. Jättäessään mainoksen kauppias määrittelee haluamansa aikavälin, mainosalueet, mainosviestin sekä kohdeprofiilin. Toiminnon prioriteetti: tärkeä.
Kuluttaja voi rekisteröityä palveluun käyttämällä web-sovellusta. Tällöin hän voi profiloida itsensä tarkasti ja liittyä usean kauppiaan palveluihin. Kuluttaja voi rekisteröityä myös lähettämällä sovellukselle rekisteröitymispyynnön SMS-viestinä, jolla hän rekisteröityy tietyn kauppiaan tiettyyn palveluun. Lainsäädäntöön liittyvä selvitystyö voi asettaa rajoituksia rekisteröitymismenettelyyn. Toiminnon prioriteetti SMS viestillä toteutettuna: kriittinen. Web-sovelluksella toteutettuna: hyödyllinen.
Kuluttaja tilaa tietyn kauppiaan mainoksen järjestelmältä lähettämällä pyynnön SMS-viestinä palvelun numeroon. Tilauksen jälkeen kuluttaja saa omaan sijaintiinsa liittyvän mainoksen. Toiminnon prioriteetti: tärkeä.
Rekisteröidyn kuluttajan sijainti muuttuu siten, että hän saapuu tietyn kauppiaan määrittämälle mainosalueelle. Tämän jälkeen kuluttaja saa järjestelmältä tietyn mainoksen. Operaattoreiden paikkatietopalveluihin liittyvä selvitystyö määrää tämän tapahtuman toimintamahdollisuudet. Toiminnon prioriteetti: tärkeä.
Kuluttaja muuttaa omaa profiiliaan palveluntarjoajan tietoihin. Vaihtoehtoina on sallia jokin mainonta tai kieltää se, antaa lisätietoja itsestään tai muuttaa olemassaolevia tietoja. Kuluttajalla on oltava mahdollisuus poistaa kaikki automaattinen mainonta yhdellä viestillä. Toiminnon prioriteetti SMS viestillä toteutettuna: tärkeä. Web-sovelluksella toteutettuna: hyödyllinen.
Järjestelmän ja GSM-operaattorin välillä on SMS-viestirajapinta. Tämän rajapinnan kautta järjestelmä lähettää kauppiaiden mainokset kuluttajille SMS- viesteinä, kuluttajat liittyvät tiettyihin kauppiaiden palveluihin ja muuttavat omia tietojaan lähettämällä SMS-viestejä järjestelmän palvelunumeroon.
Järjestelmällä ja GSM-operaattorin välillä on myös paikkatietorajapinta. Tämä rajapinta tutkitaan lisäselvityksissä. Järjestelmän tarkoituksena on kysyä tiettyjen kuluttajien sijainteja ja saada GSM-operaattorilta vastaus. Lisäksi GSM-operaattorilta halutaan automaattisesti tietoa rekisteröityneistä kuluttajista, joiden sijainti on muuttunut tietyn jonkun kauppiaan mainosalueelle.
Pilottijärjestelmä tehdään yhden GSM-operaattorin kanssa, mutta rajapintojen toteutuksessa on huomioitava skaalautuvuus muiden operaattoreiden kanssa.
Web-liittymää käytetään kärjestelmän ja kauppiaan välillä Kauppiaan rekisteröintiin sekä mainoksien tekoon.
Web-liittymää käytetään myös kuluttajan rekisteröintiin, irtisanoutumiseen ja profiilin muuttamiseen.
Projekti on erittäin tutkimuspainotteinen. Projektin alussa tehtävä selvitystyö, suora- ja mobiilimarkkinoinnin lainsäädännöstä, nykyisistä palveluista sekä mahdollisuuksista toteuttaa ohjelmisto nykyisten palvelujen päälle, on perusta koko projektille. Prioriteetti: kriittinen
Suunniteltavan arkkitehtuurin on mahdollistettava ohjelmointikieli- ja alustariippumattomuus niin, että uusia rajapintoja voidaan liittää järjestelmään. Arkkitehtuuri ei saa olla riippuvainen käytettävästä operaattorista. Demoversio toteutetaan yhden operaattorin tarjoamien työvälineiden avulla. Suunniteltava arkkitehtuuri tehdään standardia UML- notaatiota käyttäen. Prioriteetti: kriittinen
Arkkitehtuurin tietoturvan on oltava sellaisella tasolla, että vain valtuutetut osapuolet pystyvät käyttämään palveluita. Demo- versiossa tietoturvaoptiot toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. Prioriteetti: hyödyllinen
Arkkitehtuurin on mahdollistettava uusien komponenttien, kuten palveluiden, käyttäjien tai palveluntarjoajien helppo liittäminen järjestelmään. Prioriteetti: tärkeä
Suunniteltava arkkitehtuuri on dokumentoitava sellaisella tarkkuudella, että sen pohjalta voidaan luoda arkkitehtuuria käyttävä palvelu. Kommentit ja koodi tehdään englanniksi, kaikki muut dokumentit tehdään suomeksi. Prioriteetti: kriittinen
Tarpeen mukaan käytetään yleisesti tunnettuja ja hyväksi havaittuja menetelmiä, jotta ohjelmistossa ei olisi kovin pahoja tietoturva- aukkoja. Prioriteetti: hyödyllinen
Ohjelman tulee olla luotettava ja sen tulee toipua erilaisista virhetilanteista nopeasti, koska käyttäjät liikkuvat GSM- verkon solusta toiseen mahdollisesti hyvinkin nopeasti. Prioriteetti: tärkeä
Tarkastellaan käytettävyyttä järjestelmän käyttäjien pohjalta. Käyttäjät voidaan jakaa seuraaviin kahteen kategoriaa: Järjestelmän hyväksikäyttäjät ja loppukäyttäjät. Järjestelmän hyväksikäyttäjiä ovat esim. yritykset, jotka haluavat mainostaa tuotteitaan. Heille olisi tärkeää, että käyttöliittymä, jolla syötetään esim. mainoksen materiaali järjestelmään olisi mahdollisimman helppokäyttöinen. Loppukäyttäjille olisi taas tärkeätä, että he voisivat vaivatta liittyä ja poistua kyseisen järjestelmän palvelun piiristä. Lisäksi järjestelmän tarjoaman palvelun tulisi saapua loppukäyttäjälle reaaliajassa. Prioriteetti: tärkeä
Demo- ohjelma luovutetaan havainnollistamaan järjestelmän toiminnallisuutta, mutta projektiryhmä ei sitoudu jatkokehittämään tuotetta. Prioriteetti: tärkeä
Demo- ohjelma tehdään sellaisen arkkitehtuurin pohjalta, että ohjelma olisi siirrettävissä tarvittavin muutoksin. Tätä ei kuitenkaan toteuteta kurssin puitteissa. Prioriteetti: hyödyllinen
Projektin laatusuunnitelma on erillinen dokumentti.