0. Versio
1. Yleistä
2. Työmenetelmät
3. Laatukriteerit
4. Laadunseuranta
Versio | Päiväys | Selitys | Julkisuus | Tekijä | Hyväksynyt |
---|---|---|---|---|---|
2.0 | 2.11.2000 | Julkinen | AOA | KVU | |
2.9 | 11.12.2000 | Muutettu versionhallintaa siten että historia näkyy | Julkinen | AOA | |
3.0 | 11.12.2000 | Hyväksytty versio | Julkinen | AOA | KVU |
Tässä laatusuunnitelmassa kuvataan Tik-76.115 kurssin Mobile1-harjoitustyöryhmän työmenetelmät, laadun kriteerit sekä laadunseuranta.
Ryhmällä on vakiopalaveri torstaisin klo 18.00-20.00 Otaniemessä. Palavereissa seurataan projektin edistymistä projektisuunnitelman mukaisesti. Palaveria johtaa aina Projektipäällikkö, sihteerinä toimivat vuorotellen muut ryhmän jäsenet. Sihteerin tehtävänä on tuoda palaveriin esityslista, kulloisenkin palaverin aiheen mukaan, sekä toimittaa pöytäkirja palaverin jälkeen ryhmän web-vastaavalle, joka laittaa dokumentin webiin. Palavereista poissaolo sallitaan ainoastaan etukäteen ilmoitetun hyvän syyn perusteella. Mahdolliset projektin viivästymiset tai muutokset hyväksytetään aina asiakkaalla.
Projektiryhmän jäsenet käyttävät tuntien kirjaukseen TIRANA-sovellusta, jonka avulla resurssien käyttöä on helppo seurata. Kirjaus tulee tehdä joka viikon torstai ennen viikkopalaveria, jossa seurataan Tirana:n raportteja.
Asiakkaan yhteyshenkilönä toimii projektipäällikkö Teppo Halonen, joka informoi
asiakasta projektin edistymisestä asiakaspalavereissa, joita järjestetään tarpeen
mukaan kuitenkin vähintään kerran kuussa. Lisäksi asiakkaalla on pääsy ryhmän
web-sivuille, joissa julkaistaan projektisuunnitelman mukaiset dokumentit. Asiakasta
informoidaan sähköpostitse uusien osavaiheiden dokumettien tai muiden tuotosten
valmistumisesta.
Ryhmän sisäinen tiedotus hoidetaan sähköpostilistalla. Jokainen toimittaa
tekemänsä hyväksytyt (kohta 2.3.2) osadokumentit ryhmän web-vastaavalle, joka
julkaisee ne ryhmän web-sivulla. Web-sivuilla tiedotetaan lisäksi dokumenttien
aikatauluista, viikko- ja muiden palaverien esityslistoista sekä päivitetään projektin
tuntimäärälistaa.
Dokumentit kirjoitetaan suomen kielellä. Ohjelmakoodin kommentointi tehdään englanniksi.
Kaikki projektin julkaistavaksi tarkoitetut dokumentit julkaistaan ulkoasun yhdenmukaisuuden varmistamiseksi käyttäen samoja kurssin sivuilta saatavia html-pohjia.
Dokumenttien kuvaformaatteina käytetään gif:iä ja jpg:tä.
Kun osadokumentin tai ohjelmamodulin tuottamisesta vastuussa oleva henkilö saa työnsä mielestään valmiiksi, lähettää hän sen ennaltamäärätylle ryhmän jäsenelle (ei kuitenkaan itselleen) katselmoitavaksi heti, kuitenkin vähintään 2 vuorokautta ennen sovittua julkaisupäivämäärää. Mikäli työ on tuotettu yhdessä asiakkaan kanssa pitää katselmointiin tarkoitettu dokumentti tai ohjelmatiedosto toimittaa vähintään 4 vuorokautta ennen julkaisupäivää, mahdollisten katselmoinnissa esiintulevien muutostarpeiden vuoksi.
Kun ryhmän jäsen saa dokumentin tai ohjelmamodulin katselmointiin, lukee hän työn
läpi, korjaa virheet tai palauttaa sen kirjoittajalle korjattavaksi. Mikäli työ on
laadittu yhteistyössä asiakkaan kanssa tai se sisältää asiakkaan kanssa yhteisesti
päätettäviä asioita, pitää se hyväksyttää asiakkaalla ennen julkaisemista.
Dokumentti tai ohjelmamoduli on hyväksytty ja voidaan lähettää web-vastaavalle
julkaistavaksi kun sen on katselmoinut ja hyväksynyt joku muu ryhmän jäsen, kuin sen
kirjoittaja.
Projektissa ei ole käytössä versionhallintajärjestelmää. Ohjelmisto pyritään
jakamaan moduuleihin siten, että vain tietty henkilö vastaa yhdestä moduulista.
Julkaistessa lähetetään hyväksytty koodi web-vastaavalle, joka siirtää sen
projektiryhmän koodihakemistoon. Dokumenttien editoinnissa pääsääntönä on että
yhtä dokumenttia kirjoittaa yksi henkilö kerrallaan. Poikkeuksista tiedotetaan
etukäteen viikkopalavereissa, jolloin asianosaiset voivat viestiä keskenään dokumentin
editointitarpeista, ja tarvittaessa jakaa dokumentti osiin.
Julkaistava dokumentti saa aina versionnumerokseen v1.0, v.2.0, jne. Uusi dokumentti on
ennen julkaisuaan v.0.1, v.0.2 jne. ja julkaistaessa v.1.0. Mikäli otetaan työn alle
esimerkiksi projektisuunnitelma v.1.0, annetaan jatkokehitysvaiheessa sille
versionnumeroiksi v.1.1, v.1.2 ja niin edelleen, kunnes uudelleenjulkaistaessa
versionnumeroksi tulee v.2.0. Aiemmat versiot säilytetään web-vastaavan toimesta
ryhmän kotisivuilla.
Kaikki dokumentit luokitellaan julkisiksi/salaisiksi. Tämä tieto määritellään jokaisen dokumentin kohdassa versio. Julkiset dokumentit ovat kaikkien luettavissa ryhmän kotisivuilla, ja salaisiksi luokiteltavat ainoastaan ryhmän jäsenten luettavissa.
Ohjelmointikielenä käytetään javaa (jdk1.2.2). Ohjelmat käännetään ja testataan
projektisuunnitelman mukaisessa ympäristössä, ja hyväksytyt ohjelmakoodit
säilytetään web-vastaavan toimesta projektin koodiarkistossa, jonne
ohjelmatyöryhmällä on pääsy.
Ohjelmamodulin kirjoittaja dokumentoi kirjoittamansa koodin, sekä kommentoi
kooditiedostoon englanninn kielellä siten että koodin katselmoija (ja viime kädessä
asiakas) ymmärtää mitä koodissa tapahtuu. Modulin sisäisten muuttuja- ja
funktionimien tulee olla kuvaavia ja ymmärrettäviä. Kooditiedoston alussa ja
dokumentaatiossa tulee lisäksi kommentoida modulin rajapinnat selkeästi, sekä kuvata
sen käyttötarkoitus lyhyesti. Ohjelmakoodin dokumentointi tehdään JavaDoc:lla.
Ohjelman koon ja virheiden seuranta hoidetaan BURANA-ohjelmiston avulla.
Projektin tuloksena syntyvät dokumentit ja kooditiedostot ovat aikataulun mukaan
projektiryhmän web-sivuilla.
Projektin tuloksena syntyvät dokumentit ovat asiakkaan hyväksymän projektisuunnitelman
mukaisia.
Projektin tuloksena syntyvä pilottisovellus täyttää sille määrittelyssä asetetut
tavoitteet.
Pilottisovelluksen käyttöliittymän tulee olla tarkoituksenmukainen ja selkeä.
Dokumentit ja kooditiedostot on hyväksytty laatusuunnitelman sääntöjen mukaan.
Koodi on kirjoitettu selkeästi, kommentointi ja dokumentointi on laatusuunnitelman
mukaista.
Asiakasta on informoitu projektin edistymisestä laatusuunnitelmassa sovittujen
menettelytapojen mukaisesti.
Projektiryhmän palavereissa tarkkaillaan laatusuunnitelman toteutumista, ja puututaan
epäkohtiin.
Ohjelmiston virheetön toiminta on tärkeämpää kuin toteutettujen toimintojen määrä.
Laadunseurannalla tarkoitetaan työmenetelmien käytön tarkkailua ja laatukriteerien
täyttymistä.
Projektin jäsenien työtä seurataan viikkopalaverissa, samoin kuin työn laatua.
Projektiin käytetyn ajan seuranta tapahtuu Tirana-sovelluksen avulla.
Kurssin puolesta tarjotaan LUCOS-tutkimusprojektissa kehitetty mittareiden
visualisointiohjelmisto ViCA (Visualization Client Applet), jota käytämme
projektisuunnitelman mukaisten osaprojektien seurantaan. Asiakas seuraa projektin
edistymistä asiakaspalaverien tiedotuksen kautta, sekä ryhmän web-sivujen kautta.
Projektiryhmä pitää kiinni aikataulusta ja seuraa sen toteutumista viikkopalaverissaan.
Mahdolliset viivästymiset tai muutokset hyväksytetään aina asiakkaan kanssa. Kun
projektin etenemisestä on esitettävissä demo, esitetään se myös asiakkaalle.
Ohjelmiston laatua seurataan projektiryhmän toimesta viikkopalavereissa edellä
kuvatulla katselmointimenettelyllä, samoin kuin tarkkaillaan ohjelmiston määrittelyn
toteutumista, virheitä ja ohjelmiston kokoa käyttämällä BURANAA ja ViCA:a.
Ohjelmiston testaus kuvataan testaussuunnitelmassa.