Tik-76.115 Projektisuunnitelma

Highscore

http://www.hut.fi/u/jsalomaa/highscore/documents/ps.html
Viimeksi päivitetty 3.11.1997

Sisällysluettelo

1. Johdanto
1.1 Yleiskuvaus projektista
1.2 Projektin tavoite
1.3 Projektiryhmä
1.4 Oikeudet työn tuloksiin
2. Projektin vaiheistus
2.1 Projektin suunnittelu
2.1.1 Tavoite
2.1.2 Tehtävät
2.1.3 Tulokset
2.1.4 Raportit ja muut dokumentit
2.2 Määrittely
2.2.1 Tavoite
2.2.2 Tehtävät
2.2.3 Tulokset
2.2.4 Raportit ja muut dokumentit
2.3 Suunnittelu
2.3.1 Tavoite
2.3.2 Tehtävät
2.3.3 Tulokset
2.3.4 Raportit ja muut dokumentit
2.4 Proto 1
2.4.1 Tavoite
2.4.2 Tehtävät
2.4.3 Tulokset
2.4.4 Raportit ja muut dokumentit
2.5 Proto 2
2.5.1 Tavoite
2.5.2 Tehtävät
2.5.3 Tulokset
2.5.4 Raportit ja muut dokumentit
2.6 Luovutus
2.6.1 Tavoite
2.6.2 Tehtävät
2.6.3 Tulokset
2.6.4 Raportit ja muut dokumentit
2.7 Jälkihoito
3. Resurssi- ja aikasuunnitelma
3.1 Koko projekti
3.2 Projektin suunnittelu
3.3 Määrittely
3.4 Suunnittelu3.5 Prototyyppi 1
3.6 Prototyyppi 2
3.7 Luovutus
3.8 Kustannusarvio
4. Työmenetelmät ja työnjako
4.1 Työkalut ja laitteistot
4.2 Dokumentointimenetelmät
4.3 Työmenetelmät
4.3.1 Ajankäyttö
4.3.2 Virheiden raportoint
4.3.3 Sisäinen tiedottaminen
4.4 Riskien hallinta
4.5 Jäsenten roolit ja tehtävänjako
4.6 Lähdeluettelo
5. Ohjaussuunnitelma
5.1 Projektin tilan seuranta
5.2 Aikataulu

1. Johdanto

1.1 Yleiskuvaus projektista

Telecom Finlandilla on menossa tutkimushanke erilaisista verkkoyhteisöistä ja niihin liittyvistä palveluista. Eräs palvelu, joka synnyttää ympärilleen yhteisöjä ovat erilaiset pelit ja itse pelaaminen. Pelaaminen voi olla paitsi tietokoneella tapahtuvaa, myös perinteistä pelaamista (tennis jne.).

Yhtenä oleellisena osana yhteisön muodostumineen (ja tietysti ihmisen perinteisen kilpailuhengen ylläpitoon/luomiseen) ovat erilaiset rankinlistat ja highscore taulut. Monet ihmiset haluavat tietää miten heidän suoritus suhtautuu muiden ihmisten suorituksiin.

Internetiin on jo syntynyt muutamia tämän tyyppisiä palveluita, mutta näiden toteutuksessa ja suunnittelussa on vielä paljon parannettavaa. Työn tarkoituksena on tuottaa verkkoyhteisöllisyyden syntymistä tukeva järjestelmä.

Työn tarkoituksena on rakentaa yleiskäyttöinen järjestelmä erilaisten haastelistojen ja Highscore listojen toteuttamiseen WWW-ympäristöön. Loppukäyttäjille syntyneen järjestelmän pitää olla mahdollisimman selkeä ja helppokäyttöinen. Ylläpidolle puolestaan järjestelmän pitää olla tehokas ja helppo ylläpitää. Erityyppiset pelit ja tapahtumat vaativat hieman erilaista suhtautumista ongelman asetteluun. Osasta tapahtumista on mahdollista saada absoluuttistaja vertailukelpoista tietoa (pistemäärä) ja toisista tapahtumista puolestaan voidaan saada vain lopputulos (minä voitin).

Projekti liittyy läheisesti erääseen toiseen Telen peliprojektiin. Tämän projektin tarkoituksena onkin tehdä eräänlainen pilottiohjelma, joka voidaan haluttaessa liittää em. toiseen järjestelmään.

1.2 Projektin tavoite

Tavoitteena on tehdä ohjelmisto, joka pystyy keräämään tietoja (tuloksia) eri tavoin ja jolla pystyy myös haastamaan pelaajia. Projektissa määritellään kaksi eri tapaa kerätä tuloksia:

1.3 Projektiryhmä

Ryhmän kotisivu: http://www.hut.fi/u/jsalomaa/highscore
Sähöpostiosoite: highscore@hut.fi
 
Rooli: Asiakas 
Nimi: Pirkka Palomäki 
Puhelin: 02040 2280 
Email: pirkka.palomaki@tele.fi 
Kotisivu: 
Rooli: Ohjaaja 
Nimi: Juha Korhonen 
Puhelin: 02040 2031 
Email: juha.p.korhonen@tele.fi 
Kotisivu:
Rooli: Projektipäällikkö 
Nimi: Jyri Salomaa 
Puhelin: 050 561 3772 
Email: jyri.salomaa@hut.fi 
Kotisivu: http://www.hut.fi/u/jsalomaa/ 
Rooli: Asiakasvastaava 
Nimi: Matti Kanninen 
Puhelin: 040 528 5516 
Email: matti.kanninen@hut.fi 
Kotisivu: http://www.hut.fi/u/mkannine
Rooli: Toiminnallinen suunnittelija 
Nimi: Jarkko Ansamaa 
Puhelin: 468 3076 
Email: jansamaa@cc.hut.fi 
Kotisivu: 
Rooli: Ohjelmistosuunnittelija 
Nimi: Pekka Summanen 
Puhelin: 0400 445 594 
Email: psummane@cc.hut.fi 
Kotisivu: 
Rooli: Dokumentointivastaava 
Nimi: Veijo Vänttinen 
Puhelin: 040 521 0550 
Email: veijo.vanttinen@hut.fi 
Kotisivu: 
Rooli: Ohjelmoija 
Nimi: Marko Ristola 
Puhelin: 468 2624 
Email: mristola@cc.hut.fi 
Kotisivu: http://www.hut.fi/u/mristola

1.4 Oikeudet työn tuloksiin

Tele saa käyttöoikeuden ja jatkokehitysoikeuden työn lopputulokseen. Asiasta tehdään vielä tarkempi sopimus, jonka allekirjoittavat ryhmän jäsenet sekä Telen edustaja. Jokainen saa sopimuksesta oman kopion.

 
 
2. Projektin vaiheistus
Teemme pöytäkirjan yhteisistä taapaamisistamme, johon kirjaamme käsitellyt asiat sekä tehdyt päätökset.

2.1 Projektin suunnittelu

2.1.1 Tavoite

Muodostetaan yleiskuvaus projektista ja suunnitellaan projektin aikataulu. Selvitetään ja kuvataan ohjelmiston toiminnot ja toteutukselle asetettavat vaatimukset ja rajoitukset yhdessä asiakkaan kanssa. Selvitetään ryhmän jäsenten resurssit.

2.1.2 Tehtävät

Jyri Salomaa
Projektisuunnitelman aikataulun laatiminen, resurssien selvittäminen, kustannusarvion
laatiminen sekä jäsenten työjaon sopiminen. Kurssin WWW-sivujen perustaminen ja PS:n julkaiseminen WWW:ssä.

Matti Kanninen
Sopii asiakastapaamiset ja käy läpi asiakkaan kanssa projektisuunnitelman sekä vaatimusmäärittelyn.

Jarkko Ansamaa
Suunnittelee kokouksien kulun ja tekee niistä muistiinpanot. Kirjoittaa kokouksista lyhyen kuvauksen.

Pekka Summanen
Tekee Veijon kanssa vaatimusmäärittelyn. Määrittelee käytettävistä työmenetelmistä ne, jotka liittyvät ohjelmointiin ja versionhallintaan.

Veijo Vänttinen
Vaatimusmäärittelyn tekeminen yhdessä Pekka Summasen kanssa. Dokumentointimenetelmien määrittäminen.

Marko Ristola
Tekee projektin riskienhallintasuunnitelman

2.1.3 Tulokset

Vaiheen aikana syntyy asiakkaan hyväksymä projektisuunnitelma sekä vaatimusmäärittely. Lisäksi asiakkaan kanssa tehdään sopimus ohjelmiston oikeuksista.

2.1.4 Raportit ja muut dokumentit

Uudet dokumentit

2.2 Määrittely

2.2.1 Tavoite

Määritellään ohjelmiston toiminta ja sen osakomponentit mahdollisimman tarkkaan ennen toteutuksen käynnistymistä. Käyttöliitymästä piirretään kuvat ja mahdollisesti tehdään ryhmäläpikäynti. Lisäksi määritellään ohjelman rajapinta ulospäin.

2.2.2 Tehtävät

Jyri Salomaa
Esitutkimus peleistä. Edistymisraportti ja projektisuunnitelman tarkentaminen.

Matti Kanninen
Esitutkimus peleistä. Alustavan käyttöliittymän suunnittelu sekä sen arviointi.

Jarkko Ansamaa
Esitutkimus peleistä

Pekka Summanen
Esitutkimus case-työkaluista. Toiminnallinen määrittely.

Veijo Vänttinen
Esitutkimus case-työkaluista. Vaatimusmäärittelyn mukaisen määrittelytyön varmistaminen.

Marko Ristola
Esitutkimus peleistä. Käyttöliittymän toimintojen määrittely. Riskien hallinta ja raportointi.

2.2.3 Tulokset

Saadaan aikaiseksi selkeä toiminnallinen määrittely yhdessä asiakkaan kanssa. Määrittely toteuttaa ne toiminteet ja sisältää ne ominaisuudet, jotka asiakas on vaatimusmäärittelyssä antanut.

2.2.4 Raportit ja muut dokumentit

Uudet dokumentit Tarkennetut dokumentit

2.3 Suunnittelu

2.3.1 Tavoite

Suunnittelun tarkoituksena on suunnitella ja dokumentoida järjestelmän tekninen ratkaisu riittävän tarkasti toteuttamista varten. Jaetaan ohjelmisto osiin siten, että sitä voidaan kehitellä toisistaan riippumatta. Suunnitellaan komponenttien keskinäinen tärkeysjärjestys ja riippuvuussuhteet.

2.3.2 Tehtävät

Jyri Salomaa
Edistymisraportti ja projektisuunnitelman tarkentaminen.

Matti Kanninen
Osallistuu suunnitteluun erityisesti WWW-tekniikoiden ja käyttöliittymän osalta. Teknisen määrittelyn kirjoittaminen.

Jarkko Ansamaa
Testaussuunnitelma.

Pekka Summanen
Toiminnallisen määrittelyn tarkentaminen.

Veijo Vänttinen
Vaatimusmäärittelyn mukaisen suunnittelun varmistaminen. Käyttöohjeen suunnittelu.

Marko Ristola
Käyttöliittymän suunnittelu. Riskien hallinta ja raportointi.

2.3.3 Tulokset

Tekninen määrittely ja testaussuunnitelma. Luokat ja luokkien väliset suhteet piirretty kaavioina.

2.3.4 Raportit ja muut dokumentit

Uudet dokumentit Tarkennetut dokumentit

2.4 Proto 1

2.4.1 Tavoite

Pyritään pienentämään ohjelmistojen toteutukseen liittyviä riskejä. Saada asikkaalta ajoissa palautetta siitä vastaako ohjelmisto vaatimuksia. Testataan valitut ratkaisut ja tehdään suorituskykyarviointi. Antaa arvio tarvittavista resursseista. Käyttöohjeen tekeminen.

2.4.2 Tehtävät

Jyri Salomaa
Edistymisraportti ja projektisuunnitelman tarkentaminen.

Matti Kanninen
Ohjelmointi. Teknisen määrittelyn tarkentaminen.

Jarkko Ansamaa
Ohjelmointi.

Pekka Summanen
Toiminnallisen määrittelyn tarkentaminen. Ohjelmointi.

Veijo Vänttinen
Käyttöohjeen tuottaminen.

Marko Ristola
Ohjelmointi. Riskien hallinta ja raportointi. Testiraportin kirjoittaminen.

2.4.3 Tulokset

Testiraportti ja käyttöohje. Käyttöliittymän soveltuvuus on testattu ja siihen voidaan vielä helposti tehdä muutoksia. Samalla saadaan ensimmäiset arviot ohjelmiston yleisestä käytettävyydestä ja sen soveltuvuudesta aiottuun käyttöön.

2.4.4 Raportit ja muut dokumentit

Uudet dokumentit Tarkennetut dokumentit

2.5 Proto 2

2.5.1 Tavoite

Seuraavan proton rakentaminen. Testataan tehdyt käyttöliittymämuutokset sekä mahdolliset muut suuremmat muutokset. Toisen proton tulisi sisältää hyvin paljon vaadittuja ominaisuuksia.

2.5.2 Tehtävät

Jyri Salomaa
Edistymisraportti ja projektisuunnitelman tarkentaminen.

Matti Kanninen
Ohjelmointi. Teknisen määrittelyn tarkentaminen.

Jarkko Ansamaa
Testiraportti.

Pekka Summanen
Toiminnallisen määrittelyn tarkentaminen. Ohjelmointi.

Veijo Vänttinen
Vaatimusmäärittelyn mukaisen proton varmistaminen ja käyttöohjeen viimeistely.

Marko Ristola
Ohjelmointi. Riskien hallinta ja raportointi.

2.5.3 Tulokset

Prototyyppi 2. Testiraportti antaa varsin todenmukaisen kuvan lopullisesta järjestelmästä.

2.5.4 Raportit ja muut dokumentit

Uudet dokumentit Tarkennetut dokumentit:

2.6 Luovutus

2.6.1 Tavoite

Lopullisen ohjelmiston valmistuminen, jonka asiakas hyväksyy ja joka täyttää sille asetetut vaatimukset.

2.6.2 Tehtävät

Jyri Salomaa
Edistymisraportti ja projektisuunnitelman tarkentaminen sekä loppuraportin tekeminen.

Matti Kanninen
Ohjelmointi ja käyttöliittymän viimeistely. Teknisen määrittelyn tarkentaminen.

Jarkko Ansamaa
Testiraportti.

Pekka Summanen
Järjestelmän analysointi.

Veijo Vänttinen
Dokumenttien viimeistely.

Marko Ristola
Ohjelman viimeistely.

2.6.3 Tulokset

Toimiva ohjelmisto, jonka voi hyvillä mielin luovuttaa asiakkaalle.

2.6.4 Raportit ja muut dokumentit

Uudet dokumentit Tarkennetut dokumentit

2.7 Jälkihoito

 
 
3. Resurssi- ja aikasuunnitelma

3.1 Koko projekti

Ryhmämme koko on 6 henkilöä, joten käytössämme on 1200 tuntia. Lisäksi osallistumme samanaikaisesti PSP-kurssille. Koska kurssi liittyy läheisesti Ohjelmatyö kurssille ja koska emme aina voi erotella, mikä liittyy mihinkin kurssiin, arvioimme työmäärämme hieman suuremmaksi eli 240 tuntia/henkilö. Tästä saamme kokonaisbudjetiksi 1440 tuntia.

Ryhmämme on käytettävissä koko lukukauden ajan poislukien joululoma (19.12.1997 - 9.1.1998).

Alustava suunnitelma työtunneista vaiheittain:
 
 
Jyri
Matti
Jarkko
Pekka
Veijo
Marko
Yhteensä
PS
40
20
15
30
40
25
170
50
30
40
45
50
40
255
SU
35
40
35
45
40
40
235
P1
35
90
50
40
40
60
315
P2
35
50
50
60
40
55
290
LU
45
10
50
20
30
20
175
Yhteensä
240
240
240
240
240
240
1440

3.2 Projektin suunnittelu

 
Jyri
Matti
Jarkko
Pekka
Veijo
Marko
Yhteensä
Luennot
8
8
6
8
10
7
47
Opiskelu
4
2
4
6
3
2
21
Kokoukset
7
6
4
7
8
7
39
Projektinhallinta
1
3
 
 
 
 
4
Suunnittelu
 
 
1
10
16
2
 
Koodaus
 
 
 
 
 
 
 
Testaus
 
 
 
 
 
 
 
Dokumentointi
14
 
 
 
6
5
29
Menetelmäkehitys
 
 
 
 
 
 
 
ATK-ylläpito
3
 
 
 
 
 
3
Yhteensä
37
19
15
31
43
23
168

3.3 Määrittely

 
Jyri
Matti
Jarkko
Pekka
Veijo
Marko
Yhteensä
Luennot
6
7
6
6
6
6
37
Opiskelu
5
8
8
6
6
6
39
Kokoukset
10
6
10
10
10
6
52
Projektinhallinta
5
3
 
 
 
 
8
Suunnittelu
14
4
15
18
12
17
80
Koodaus
 
 
 
 
 
 
 
Testaus
 
 
 
 
 
 
 
Dokumentointi
5
2
1
 
6
10
24
Menetelmäkehitys
 
 
 
10
10
 
20
ATK-ylläpito
5
 
 
 
 
 
5
Yhteensä
50
30
40
50
50
45
265

3.4 Suunnittelu

 
Jyri
Matti
Jarkko
Pekka
Veijo
Marko
Yhteensä
Luennot
2
4
4
4
4
4
 
Opiskelu
8
8
4
6
6
5
 
Kokoukset
6
6
7
6
8
5
 
Projektinhallinta
1
1
 
2
 
1
 
Suunnittelu
8
8
10
8
8
5
 
Koodaus
 
5
 
6
2
6
 
Testaus
 
 
 
4
 
 1
 
Dokumentointi
3
8
10
2
10
 7
 
Menetelmäkehitys
 
 
 
4
2
 2
 
ATK-ylläpito
7
 
 
3
 
 4
 
Yhteensä
35
40
35
45
40
40
260

3.5 Prototyyppi 1

3.6 Prototyyppi 2

3.7 Luovutus

3.8 Kustannusarvio

UNIX serveri 1 kpl à 20 000 mk  = 20 000 mk
Ohjelmistot = 20 000 mk
Palkka 1440h à 250 mk = 360 000 mk
YHTEENSÄ = 400 000 mk
 
 
4. Työmenetelmät ja työnjako

4.1 Työkalut ja laitteistot

Tele hankkiin yhden PC:n, johon asennetaan Linux. Tämä laite sijoitetaan Telen tiloihin siten, että siihen on kaikilla ryhmän jäsenillä pääsy Internetin kautta. Tele on vastuussa tietokoneen asennuksesta sekä verkkoyhteyden ylläpidosta. Marko saa koneeseen root-oikeudet ja hän vastaa ohjelmien asennuksesta ja serverin ylläpidosta.

Serveriin asennetaan käyttöjärjestelmäksi Linux ja sen mukana tuleva WWW serveri (Apache). Tämän asennuksen hoitaa Tele.

Ohjelmointikielenä käytämme pääasiassa C++:aa. Koska ohjemointi tapahtuu Linux ympäristössä käytämme kääntäjänä GNU C++:aa.

Lisäksi osa työstä tehdään Javalla. Käytämme Javasta Sun Microsystems:n JDK 1.1.4 versiota. Käytämme mahdollisesti myös PERL:iä. HTML-sivujen editointiin käytämme Netscape Communicatoria tai Microsoft Frotpage 98 beta:a.

Olioiden hallintaan käytämme Select ohjelmistoa.

Ajankäytön hallintaan ja suunnitteluun käytämme Microsoft Project ohjelmaa.

Teemme esisuunnitelman eri Case-työkaluista, jossa vertaamme niiden ominaisuuksia. Myöhemmissä suunitelmissa lisäämme mitkä Case-työkalut olemme valinneet.

4.2 Dokumentointimenetelmät

Projektin eri vaiheissa syntyy joukko dokumentteja. Dokumentit julkaistaan html-muotoisena. Web -julkaisuissa noudatetaan html 3.2 standardia. Kunkin vaiheen dokumenteille tehdään oma alihakemistonsa. Veijo Vänttinen valittiin dokumentointivastaavaksi. Dokumentointivastaava huolehtii dokumenttien päivityksestä, varmuuskopioista sekä hyväksyy eri dokumentit. Projektipäällikkö toimittaa .html-dokumentit Webiin. Vastuu raporttien ja muiden dokumenttien tuottamisesta eri vaiheissa on jaettu seuraavasti:
Projektin suunnittelu

Uudet dokumentit

Dokumentit ovat selattavissa osoitteessa:
http://www.hut.fi/u/jsalomaa/highscore/documents/ps/dokut_vaihe1.html

Määrittely

Uudet dokumentit

Tarkennetut dokumentit Dokumentit ovat selattavissa osoitteessa:
http://www.hut.fi/u/jsalomaa/highscore/documents/maarittely/dokut_vaihe2.html

Suunnittelu

Uudet dokumentit

Tarkennetut dokumentit Dokumentit ovat selattavissa osoitteessa:
http://www.hut.fi/u/jsalomaa/highscore/documents/suunnittelu/dokut_vaihe3.html

Proto 1

Uudet dokumentit

Tarkennetut dokumentit Dokumentit ovat selattavissa osoitteessa:
http://www.hut.fi/u/jsalomaa/highscore/documents/proto1/dokut_vaihe4.html

Proto 2

Uudet dokumentit

Tarkennetut dokumentit: Dokumentit ovat selattavissa osoitteessa:
http://www.hut.fi/u/jsalomaa/highscore/documents/proto2/dokut_vaihe5.html

Luovutus

Uudet dokumentit

Tarkennetut dokumentit
  • Tekninen määrittely - Matti Kanninen
  • Käyttöohje - Veijo Vänttinen Dokumentit ovat selattavissa osoitteessa:

  • http://www.hut.fi/u/jsalomaa/highscore/documents/luovutus/dokut_vaihe6.html

    Ylläolevien raporttien lisäksi Jarkko Ansamaa toimittaa webiin raportit projektipalavereista. Ohjelmakoodin dokumentoinnista vastaa Pekka Summanen.

    4.3 Työmenetelmät

    4.3.1 Ajankäyttö

    Pidämme ryhmän palaverit maanantaisin klo 14:00 eteenpäin heti kurssin luentojen jälkeen. Niinä päivinä, jolloin luentoja ei järjestetä pääsemme aloittamaan jo klo 12:00. Asiakastapaamiset sovimme aina erikseen. Pyrimme tapaamaan asiakasta aina tarvittaessa, mutta kuitenkin vähintään kerran jokaisessa projektin vaiheessa. Pääsääntöisesti ei koko ryhmä osallistu tapaamiseen, vaan vain ne joita asia koskee. Joka tapauksessa koko ryhmä ja asiakas tapaavat aina katselmustilaisuuksuissa.

    Ryhmän jäsenet raportoivat tekemänsä työtunnit suoraan WWW-lomakkeella viikottain. Lisäksi projektipäällikölle lähetetään jakson aikana tehdyt työtunnit aina ennen jakson loppua. Samalla käydään läpi myös seuraavan jakson resurssit tarkemmin ja ilmoitetaan mahdollisista poikkeamisista suunniteltuihin.

    4.3.2 Virheiden raportointi

    Työryhmämme pitää kirjaa virheistä. Virheiden etsintä perustuu määrittelyn ja suunnittelun aikana tuotettuihin testaussuunnitelmiin. Virheiden raportointi noudattaa seuraavaan elinkaarimalliin: Virheiden eri vaiheista tulisi olla mahdollista ilmoittaa sähköpostitse. Ohjelmaosan tekijä ilmoittaa kohdista 1,3 ja testaaja 2,4. Virheet viedään tietokantaan ja testaaja on velvollinen tarkastamaan tietokannan virheiden tilat ennenkuin ohjelmiston valmiusasteesta päätetään. Kurssiin kuuluvaa virheraportointia käytetään niiltä osin kuin se on mahdollista. Virheiden pääilmoitusmekanismin tulisi kuitenkin toimia kohdekoneessa, joka on Linux. Esim. Löydetyt virheet sijoitetaan tiedostoon 'doc/BUGS/module' ja kirjauksessa käytetään Linux:n bashbug-tyyppistä skriptiä.

    Virheistä kerätään seuraavat tiedot:

     

    Virheiden perusteella seuraamme laatua sekä aikaa, joka kuluu virheiden korjaamiseen. Arvioimme virheen vakavuuden sekä määrittelemme sille korjausprioriteetin. Käytämme näitä arvoja virheiden korjausjärjestyksen laatimiseen sekä laadun arviointiin. Virheiden korjauksen aika-arvioiden avulla arvioimme myös jäljellä olevaa työmäärää.

     

    4.3.3 Sisäinen tiedottaminen

    Sisäinen tiedotus hoidetaan pääasiassa sähköpostin ja WWW:n kautta. Turhaa dokumenttien lähettelyä pyritään välttämään versionhallinnan helpottamiseksi. Työtä varten on luotu sähköpostialias, highscore@hut.fi, jonka kautta lähetetyt viestit menevät kaikille ryhmän jäsenille. Lisäksi käytetään matkapuhelimia yhteydenpitoon aina kun tilanne niin vaatii. Sopivin välein järjestetään palavereita, joissa tarkistetaan, että kaikkien tiedot ovat ajan tasalla ja asioista yhteisymmärrys.

    4.4 Riskien hallinta

    Pidämme kuukausittain palaverin, jossa arvioimme riskien toteutumistodennäköisyyksiä, sekä selvitämme uusia riskejä. Näitä pohdimme myös esim. muutosehdotusten yhteydessä.

    Kukin riski luokitellaan vakavuuden mukaan asteikolla 1-10. Riskien todennäköisyys arvioidaan todennäköisyysasteikolla nollasta yhteen. Vakavuus määräytyy ennen kaikkea projektien tavoitteiden mukaan (kuten mitat 'Goal Question Measure'-menetelmässä). Riskien kartoituksessa (suunnittelu-vaihe) on tullut esille seuraavia tähän projektiin soveltuvia riskejä:
     
    Riski 
    Vaka-vuus
    tod
    Vakavuus*tod
    Projekti ei pysy aikataulussa 

    PSP-menetelmän käyttö projektin mittauksen ja suunnittelun apuna. Projektipäällikköä ei rasiteta liioilla töillä. Toteutetaan minimi, varaudutaan 'turhien' ominaisuuksien karsimiseen.

    3
    0.8
    2.5
    Projekti rönsyilee ja paisuu (muutosehdotuksia jatkuvasti) 

    Tarkka projektin määrittely. (Tietokantasovellus -> vaikea tapaus) Kirjaamme kaikki muutosehdotukset. Nopea arvio muutoksesta. Kirjamme ylös muutoksen aiheuttamat toimenpiteet riskianalyyseineen. 

    8
    0.8
    6.4
    Ohjelman sisäinen rakenne: käyttöliittymä ei vastaa asiakkaan tarpeita 

    Erityisesti alussa tiivis keskusteluyhteys asiakkaaseen.

    9
    0.6
    5.4
    Ohjelman sisäinen rakenne: käyttöliittymä ei vastaa tulevien käyttäjien tarpeita 

    Selvitetään asiakkaalta ohjelman eri käyttötarkoitukset ja käyttötavat (rajaus). Mietitään kyseisten asioiden järkevyys. Kartoitetaan eri osapuolten tavoitteet ja tarpeet. Seurataan näiden toteutumista.

    8
    0.7
    5.2
    Ohjelman sisäinen rakenne: tietokannan sisäinen malli väärä 

    Tarkistutamme tietomallin tärkeimmät asiat asiakkaalla loogisten virheiden poistamiseksi. Tarkka ohjelman määritys väärinymmärrysten välttämiseksi. Tietomallin oltava oikea strategisilta osin. 

    8
    0.5
    4.0
    Ohjelman sisäinen rakenne: Tehtävän serverin API väärä 

    API tarkastutetaan kahdella ryhmän jäsenellä virheiden poistamiseksi.

    6
    0.6
    3.6
    Osaamista katoaa ryhmän jäsenen poistuessa projektista 

    Kutakin osa-aluetta hoitaa vähintään kaksi henkilöä. 

    4
    0.2
    0.8
    Käytettävä laitteisto hajoaa 

    Backupit siirretään tuotettavasta projektista kerran viikossa eri koneeseen. 

    2
    0.1
    0.2
    Valittu CASE-työkalu ei sovellu projektiin 

    Ryhmän CASE-asiantuntija valitsee pian sopivan työkalun ja arvioi sen sovellettavuuden projektiin. 

    7
    0.5
    3.5
    Ohjelman sisäinen rakenne menee pieleen X:ssä 

    Toteutetaan käyttöliittymä yksinkertaisen ja laadukkaan käyttöliittymän ollessa mallina X:ssä. Pyritään etsimään ja tutkimaan vastaavia toteutuksia Linuxissa. 

    4
    0.5
    2.0

    4.5 Jäsenten roolit ja tehtävänjako

    Jyri Salomaa projektipäällikkö
    Vastaa projektin aikataulusta ja huolehtii siitä, että projekti pysyy kasassa. Vastaa myös projektin WWW-sivuista.

    Matti Kanninen asiakasvastaava
    Pitää säännöllisesti yhteyttä asiakkaaseen ja sopii tapaamisten ajankohdat. On myös aina mukana kaikissa asiakastapaamisissa. Osavastuu ohjelmiston koodaamisessa. Vastuussa käyttöliittymän suunnittelusta ja toteutuksesta Marko Ristolan kanssa.

    Jarkko Ansamaa toiminnallinen suunnittelija
    Vastaa ohjelmiston joustavasta toimivuudesta sekä suunnittelee ohjelmiston testauksen. Kirjaa kokousten kulun ja niissä päätettävät asiat. Suunnittelee kokousten esityslistan. Vastuussa Veijö Vänttisen kanssa dokumentoinnista.

    Pekka Summanen ohjelmistosuunnittelija
    Vastaa ohjelmiston laadusta sekä versionhallinnasta. Suunnittelee käytettävät luokat sekä niiden väliset riippuvuudet. Määrittelee, koska ohjelmiston eri osien tulee olla valmiit sekä priorisoi toteutettavat toiminteet. Vastuussa ohjelmakoodien varmuuskopioinnista.

    Veijo Vänttinen dokumentointivastaava
    Hyväksyy lopulliset dokumentit ja vastaa siitä, että ne täyttävät niille asetetut vaatimukset sekä toimittaa ne projektipäällikölle. Vastuussa dokumentoinnin varmuuskopioinnista. Huolehtii dokumenttien valmistumisesta ajallaan.

    Marko Ristola ohjelmoija
    Vastuussa riskienhallinnasta. Osavastuu ohjelmoinnista.

    4.6 Lähdeluettelo

     
     
    5. Ohjaussuunnitelma

    5.1 Projektin tilan seuranta

    Projektin tilaa ja aikataulussa pysymistä seurataan Microsoft Project ohjelmistolla. Projektipäällikkö huolehtii, että aikataulussa pysytään. Lisäksi hän tekee suunnitelmaan tarvittavat lisäykset. Muut ryhmäläiset raportoivat edistymisistään ja mahdollisista aikataulusta lipeämisistä. Näin voidaan ajoissa korjata mahdolliset ylikuormittamiset. Projektin tilaa käsitellään viikottaisissa palavereissa. Ryhmäläiset antavat myös kommenttinsa esitettyihin dokumentteihin ja ratkaisuihin.

    MS Projectilla tehty aikataulusuunnitelma.

    5.2 Aikataulu

    Tämä on vielä alustava aikataulu koskien katselmuksia ja demoja. Lisäksi tästä puuttuvat asiakastapaamiset.
     
    18.9 Luento: yleisesittely
    19.9 Luento: aiheiden esittely
    22.9 Luento: PSP
    25.9 Opiskelu: PSP seminaari
    29.9 Luento: projektin suunnittelu, vaatimusmäärittely
    Palautus: ilmoittautumislomake
    2.10 Luento: PSP seminaari
    3.10 Kokous: asiakastapaaminen
    6.10 Luento: toiminnallinen määrittely, oikeudet ohjelmatöihin
    13.10 Palautus: PS-vaiheen deadline
    13.10 Kokous: ryhmäpalaveri (valmistautuminen katselmukseen)
    Luento: PSP-seminaari
    15.10 Kokous: PS vaiheen katselmus
    20.10 Kokous: ryhmäpalaveri (esitutkimusten esittelyt)
    22.10 Luento: PSP-seminaari
    27.10 Luento: järjestelmän suunnittelu
    Kokous: ryhmäpalaveri
    3.11 Palautus: MÄ-vaiheen deadline
    Kokous: ryhmäpalaveri (valmistautuminen katselmukseen)
    6.11 Kokous: MÄ-vaiheen katselmus 
    10.11 Kokous: ryhmäpalaveri
    17.10 Kokous: ryhmäpalaveri
    24.11 Luento: protoilu
    Kokous: ryhmäpalaveri
    1.12 Kokous: ryhmäpalaveri
    8.12 Palautus: SU-vaiheen deadline
    Kokous: ryhmäpalaveri (valmistautuminen katselmukseen)
    10.12 Kokous: SU-vaiheen katselmus, alpha-proton demo
    JOULULOMA 19.12.1997 - 9.1.1998
     
    12.1 Kokous: ryhmäpalaveri
    19.1 Kokous: ryhmäpalaveri
    26.1 Kokous: ryhmäpalaveri
    2.2 Kokous: ryhmäpalaveri
    9.2 Kokous: ryhmäpalaveri
    16.2 Palautus: P1-vaiheen deadline
    Kokous: ryhmäpalaveri (valmistautuminen katselmukseen)
    19.2 Kokous: P1-vaiheen katselmus, proton demo 
    23.2 Kokous: ryhmäpalaveri
    2.3 Kokous: ryhmäpalaveri
    9.3 Kokous: ryhmäpalaveri
    16.3 Palautus: järjestelmän luovutus
    Kokous: ryhmäpalaveri
    23.3 Palautus: P2-vaiheen deadline
    Kokous: ryhmäpalaveri (valmistautuminen katselmukseen)
    26.3 Kokous: P2-vaiheen katselmus, proton demo 
    30.3 Kokous: ryhmäpalaveri
    6.4 Kokous: ryhmäpalaveri
    PÄÄSIÄISLOMA 9.-15.4
     
    16.4 Kokous: ryhmäpalaveri
    20.4 Kokous: ryhmäpalaveri (valmistautuminen katselmukseen ja loppudemoon)
    24.4 Palautus: LU-vaiheen deadline
    27.4 Kokous: katselmus, loppudemonstraatio
    8.5 Kurssin päätöstilaisuus, laatupalkinnon julkistus