Kuvat puuttuvat, koska prototyyppiä ei ole vielä valmis. Lisätään ensi tilassa.

Liite 3. Opettajan käyttöliittymän toiminnot; Esimerkki 1: Tehtävän laatiminen.

Keskeneräinen

Opettaja haluaa sisällyttää järjestelmään uuden tehtävän, jonka avulla on tarkoitus harjoitella Quicksort -algoritmin toimintaa. Tehtävä esitetään sivuna, jonka alussa esitetään tehtävänanto sanallisesti ja sen alla aakkosista koostuva alkiolista sekä lopuksi tyhjiä taulukoita alekkain, joihin alkiolistan alkiot tulee Quicksort -algoritmin mukaisesti kunkin välivaiheen jälkeen sijoittaa. Valmis tehtävä näyttää seuraavanlaiselta:
 

Kuva 4.1 Eräs tehtävä

Seuraavaksi käydään vaihe vaiheelta läpi, miten opettaja luo yllä kuvatun tehtävän.

Kirjoittauduttuaan järjestelmään opettaja saa näytölle tyhjän Trakla-Edit -ikkunan:

Kuva tulossa Valitsemalla valikosta "File" komennon "New Exercise" ikkunan näyttöalue jakautuu oletuslayoutin mukaisesti: Kuva tulossa Nyt opettaja haluaa kirjoittaa tehtävän annon. Hän valitsee ylimmän "panelin" hiirellä klikkaamalla ja valitsee tämän jälkeen "Insert" valikosta "Text", jonka jälkeen kursori iloittaa valitussa panelissa kaiken olevan valmista tehtävänannon kirjoittamiseen. Opettaja kirjoittaa tehtävänannon:
 
 
 
 

Tehtävänannon paneli on turhan suuri, joten opettaja madaltaa sitä tarttumalla hiirellä sen alareunaan ja "vetämällä" sitä ylöspäin sopivaan paikkaan:
 
 

Nyt opettaja haluaa luoda alkiolistan. Alkiolistaksi sopii hyvin yksiulotteinen taulukko, joten opettaja valitsee ensin tehtävän annon alla olevan panelin, sitten valikosta "Insert" komennon "DataStructure" -> ja "Table", jolloin aukeaa seuraavanlainen dialogi:
 
 

Opettaja haluaa viisi alkioisen taulukon, joten hän valitsee "size"-listasta kooksi 1*5. Alkiot saavat olla aakkosia, joten "keys"-listasta valitaan "Alphabets". Nimeksi ("Name") opettaja antaa "Alkutila" ja esitysmuodoksi ("Representation") taulukon "Table" sekä sen semantiikaksi ("Semantics") "Copy".  Kun nyt painetaan OK-näppäintä ilmestyy taulukko valittuun paneliin:
 
 
 
 

Taulukon kaikki alkiot ovat A-kirjaimia. Näin siksi, että jokaiselle oppilalle lähetetään yksilöllinen tehtävä, jonka alkiot annetaan vasta oppilaan tilatessa tehtävää; A-kirjaimet kuvaavat vain valintaa "Alphabets". Semantiikan "Copy" valinta
tarkoittaa sitä, että siirrettäessä tästä taulukosta alkio se itse asiassa kopioituu, eikä siis häviä tästä taulukosta. Semantiikasta on kerrottu lisää kappaleessa 4.X.W.

Seuraavaksi opettaja haluaa luoda tulostaulukon "Askel-1". Sen luominen tapahtuu samaan tapaan kuin edellä on kuvattu "Alkutila" taulukon kohdalla; Nyt kooksi (Size) valitaan 1*5, nimeksi (Name)"Askel-1" ja alkioiksi (Keys) "Empty".
Esitysmuodoksi valitaan edelleen taulukko ja semantiikaksi Copy-semantiikka ("table" ja "Copy")
Taulukot "Askel-2" ja "Askel-3" luodaan samalla tavalla. Ikkuna näyttää nyt seuraavanlaiselta:
 
 
 

Tehtävä on nyt valmis. Opettaja voi tarkastella ja testata tehtävää valitsemalla xXXXXXX:stä "Students-wiew".
Tällöin käytössä oleva toiminnallisuus on oleellisesti samanlaista kuin oppilaan käyttöliittymässä. Halutessaa muuttaa tai tallettaa valmiin tehtävän opettaja valitsee "Edit-wiew" ja joko muuttaa tehtävää tai tallettaa sen valitsemalla "File" -valikosta komennon "Save".