Opettaja haluaa sisällyttää järjestelmään
uuden tehtävän, jonka avulla on tarkoitus harjoitella Quicksort
-algoritmin toimintaa. Tehtävä esitetään sivuna, jonka
alussa esitetään tehtävänanto sanallisesti ja sen alla
aakkosista koostuva alkiolista sekä lopuksi tyhjiä taulukoita
alekkain, joihin alkiolistan alkiot tulee Quicksort -algoritmin mukaisesti
kunkin välivaiheen jälkeen sijoittaa. Valmis tehtävä
näyttää seuraavanlaiselta:
Kuva 4.1 Eräs tehtävä
Seuraavaksi käydään vaihe vaiheelta läpi, miten opettaja luo yllä kuvatun tehtävän.
Kirjoittauduttuaan järjestelmään opettaja saa näytölle tyhjän Trakla-Edit -ikkunan:
Tehtävänannon paneli on turhan suuri, joten opettaja madaltaa
sitä tarttumalla hiirellä sen alareunaan ja "vetämällä"
sitä ylöspäin sopivaan paikkaan:
Nyt opettaja haluaa luoda alkiolistan. Alkiolistaksi sopii hyvin yksiulotteinen
taulukko, joten opettaja valitsee ensin tehtävän annon alla olevan
panelin, sitten valikosta "Insert" komennon "DataStructure" -> ja "Table",
jolloin aukeaa seuraavanlainen dialogi:
Opettaja haluaa viisi alkioisen taulukon, joten hän valitsee "size"-listasta
kooksi 1*5. Alkiot saavat olla aakkosia, joten "keys"-listasta valitaan
"Alphabets". Nimeksi ("Name") opettaja antaa "Alkutila" ja esitysmuodoksi
("Representation") taulukon "Table" sekä sen semantiikaksi ("Semantics")
"Copy". Kun nyt painetaan OK-näppäintä ilmestyy taulukko
valittuun paneliin:
Taulukon kaikki alkiot ovat A-kirjaimia. Näin siksi, että
jokaiselle oppilalle lähetetään yksilöllinen tehtävä,
jonka alkiot annetaan vasta oppilaan tilatessa tehtävää;
A-kirjaimet kuvaavat vain valintaa "Alphabets". Semantiikan "Copy" valinta
tarkoittaa sitä, että siirrettäessä tästä
taulukosta alkio se itse asiassa kopioituu, eikä siis häviä
tästä taulukosta. Semantiikasta on kerrottu lisää kappaleessa
4.X.W.
Seuraavaksi opettaja haluaa luoda tulostaulukon "Askel-1". Sen luominen
tapahtuu samaan tapaan kuin edellä on kuvattu "Alkutila" taulukon
kohdalla; Nyt kooksi (Size) valitaan 1*5, nimeksi (Name)"Askel-1" ja alkioiksi
(Keys) "Empty".
Esitysmuodoksi valitaan edelleen taulukko ja semantiikaksi Copy-semantiikka
("table" ja "Copy")
Taulukot "Askel-2" ja "Askel-3" luodaan samalla tavalla. Ikkuna näyttää
nyt seuraavanlaiselta:
Tehtävä on nyt valmis. Opettaja voi tarkastella ja testata
tehtävää valitsemalla xXXXXXX:stä "Students-wiew".
Tällöin käytössä oleva toiminnallisuus on
oleellisesti samanlaista kuin oppilaan käyttöliittymässä.
Halutessaa muuttaa tai tallettaa valmiin tehtävän opettaja valitsee
"Edit-wiew" ja joko muuttaa tehtävää tai tallettaa sen valitsemalla
"File" -valikosta komennon "Save".