Kuvat puuttuvat, koska prototyyppi ei ole vielä valmis. Lisätään ensi tilassa.
Opettaja haluaa sisällyttää järjestelmään
uuden esimerkin, jonka avulla on tarkoitus havainnollistaa Quicksort -algoritmin
toimintaa. Esimerkki esitetään sivuna, jonka alussa esitetään
esimerkkitehtävän tehtävänanto sanallisesti ja sen
alla aakkosista koostuva alkiolista sekä lopuksi tyhjiä taulukoita
alekkain, joihin alkiolistan alkiot tulee Quicksort -algoritmin mukaisesti
kunkin välivaiheen jälkeen sijoittaa. Valmis "mallivastauksen"
toteuttava animaatiosekvenssi on "kelattavissa" animaattoripainikkeilla
(näytön alareunassa) Valmis esimerkki näyttää
seuraavanlaiselta:
Kuva 4.1 Eräs esimerkki
Seuraavaksi käydään vaihe vaiheelta läpi, miten opettaja luo yllä kuvatun esimerkin.
Kirjoittauduttuaan järjestelmään opettaja saa näytölle tyhjän Trakla-Edit -ikkunan:
Tehtävänannon paneli on turhan suuri, joten opettaja madaltaa
sitä tarttumalla hiirellä sen alareunaan ja "vetämällä"
sitä ylöspäin sopivaan paikkaan:
Nyt opettaja haluaa luoda alkiolistan. Alkiolistaksi sopii hyvin yksiulotteinen
taulukko, joten opettaja valitsee ensin tehtävän annon alla olevan
panelin, sitten valikosta "Insert" komennon "DataStructure" -> ja "Table",
jolloin aukeaa seuraavanlainen dialogi:
Opettaja haluaa viisi alkioisen taulukon, joten hän valitsee "size"-listasta
kooksi 1*5. Nimeksi ("Name") opettaja antaa "Alkutila". Kun nyt painetaan
OK-näppäintä ilmestyy taulukko valittuun paneliin:
Nyt opettaja haluaa alustaa taulukon alkiot. Tämä tapahtuu
hiirellä napsauttamalla taulukon alkiota (valinta "hilight", ja näppäimistökursori
alkion sisään) ja antamalla alkiolle avain näppäimistöltä.
Tähän tapaan opettaja alustaa kaikki taulukon alkiot. Annettua
avainta voi vaihtaa samaan tapaan suoraan näppäimistöltä
alkion valinnan jälkeen.
Seuraavaksi opettaja haluaa luoda tulostaulukon "Askel-1". Sen luominen tapahtuu samaan tapaan kuin edellä on kuvattu "Alkutila" taulukon kohdalla; Nyt kooksi (Size) valitaan 1*5, ja nimeksi (Name)"Askel-1" . Tätä taulukkoa opettaja ei halua alustaa. Ne toimivat animaatiosevenssissä "maaleina" suoritetuille operaatioille.
Taulukot "Askel-2" ja "Askel-3" luodaan samalla tavalla. Ikkuna näyttää
nyt seuraavanlaiselta:
Esimerkin tehtävänanto-osa on nyt valmis. Opettaja voi tarkastella tehtävän-annon ulkoasua valitsemalla hden "Students-wiew" vastaavasta "painikkeesta". Mikäli opettaja haluaa tehdä vielä muutoksia esimerkin tehtävänanto-osaan on ne tehtävä "Design view":ssa.
Opettaja voi tämän jälkeen luoda algoritmin toimintaa havainnollistavan "malliratkaisun" animaatiosekvenssin valitsemalla lehden "Students-wiew" vastaavasta "painikkeesta". Tällöin käytössä oleva toiminnallisuus on oleellisesti samanlaista kuin oppilaan käyttöliittymässä hänen suorittaessa tehtäväänsä. Lisänä on ainoastaan animaattoripainike "Delete", jolla opettaja voi poistaa haluamansa (näkyvillä olevan) askeleen animaatiosekvenssistä. Näytöllä esitettävä näkymä on nyt seuraavanlainen:
Opettaja tarttuu vuoron perään taulukon "Alkutila" alkioihin
ja "vetää" niistä avaimet vaiheittain "tulostaulukoihin"
"Askel-1", "Askel-2" ja "Askel-3" käyttöliittymän vedä
ja tiputa toiminnolla (Liite 1). Taulukolle
käytetään "copy" -siirtosemantiikkaa, jolloin alkiot kopioituvat
niitä siirrettäessä taulukosta toiseen.
Jatkamalla samaan tapaan opettaja luo koko animaatiosekvenssin. Opettaja
voi selata luomaansa animaatiosekvenssiä edestakaisin animaattorin
painikkeilla ja näin "testata" malliratkaisunsa oikeellisuutta. Halutessaan
poistaa jonkin aluomansa animaatiosekvenssin askeleen opettaja painaa poistettavan
askeleen ollessa "näkyvissä" animaattoripainiketta "Delete".
Tällöin askel poistuu, ja "näkyviin" tulee poistettua askelta
edeltänyt askel.
Halutessaan tallettaa esimerkin opettaja valitsee "File" -valikosta
komennon "Save", tai "Save as" (jollion annetaan dialogissa nimi
ja paikka talletettavalle esimerkkitiedostolle)