Käyttäjäkeskeisen tuotekehityksen prosessit
Petteri Suontama
Teknillinen korkeakoulu
2.5.2003
Tiivistelmä
Käyttäjäkeskeinen tuotekehitys tuo omia erityisvaatimuksiaan
tavalliseen tuotekehitysprosessiin verrattuna. Käytettävävyydeltään
hyvän tuotteen tekeminen on usein iteratiivinen prosessi, jossa
tuotetta arvioidaan ennalta tehtyjä vaatimuksia vasten. Löydettyjä
käytettävyysongelmia korjataan prosessin antamien reunaehtojen
mukaisesti. ISO 13407 antaa yhden prosessimallin käyttäjäkeskeiseen
tuotekehitykseen.
Avainsanat: käyttäjäkeskeinen tuotekehitys, prosessi, ISO 13407
1. Johdanto
Tämä raportti on syntynyt kurssilla T-121.850 Käytettävyyden
yksilöllinen opintojakso. Tavoitteena on perehtyä käyttäjäkeskeisen
tuotekehityksen prosessimalleihin. Kirjoitukset on tarkoitus olla
apuna myös T-121.100 Johdatus käyttäjäkeskeiseen tuotekehitykseen
-kurssille. Käyttäjäkeskeisen tuotekehityksen prosessit kattavat koko
tuotekehityksen elinkaaren ja on laaja asiakokonaisuus. Tässä
raportissa ollaan keskitytty ISO 13407 standardin prosessimalliin.
2. Käyttäjäkeskeinen tuotekehitys
Käyttäjäkeskeiseen tuotekehitykseen on alettu kiinnittää enemmän
huomiota vasta muutamana viimeisenä vuosikymmenenä. Vielä nykyäänkin
tuotekehitystä tehdään usein tekniikkalähtöisesti eli toteutetaan sitä
kaikkea, mitä tekniikka antaa mahdollisuuden. Käyttäjäkeskeisen
tuotekehityksen tavoitteena on sitä vastoin luoda tuote, joka vastaa
käyttäjän tarpeita. ISO 9241 -standardi määrittelee käytettävyyden
seuraavasti: laitteen käyttäjäryhmän tulisi pystyä käyttämään tuotetta
tehokkaasti, tuloksellisesti ja miellyttävästi tietyssä
käyttöympäristössä ja -tilanteessa. Nielsen on nimennyt
käytettävyydelle viisi mitattavaa ominaisuutta: opittavuus,
muistettavuus, tehokkuus, virhetilanteiden vähyys ja käyttäjän
tyytyväisyys.
Peruslähtökohtana suurimpaan osaan tuotekehitysprojekteja on kuitenkin
taloudellinen etu. Käyttäjäkeskeisessä tuotekehityksessä pyritään
saamaan myös taloudellisia etuja mm. helpomman opittavuuden
kautta. Tällöin kustannuksia voidaan säästää, kun tuotteen
koulutukseen ja käyttötukeen kuluu vähemmän aikaa.
2.1 Menetelmiä
Käyttäjäkeskeinen tuotekehitys ei takaa käytettävyydeltään hyvää
tuotetta mutta toki lisää sen todennäköisyyttä. Koska ei ole olemassa
suoraviivaista tapaa tehdä helppokäyttöistä tuotetta, tehdään
tuotekehityksen aikana usein käytettävyysarvioita. Perusmenetelmät
voidaan jakaa kahteen ryhmään: kokeellisiin käyttäjätesteihin ja ilman
käyttäjiä tehtäviin asiantuntija-arvioihin (Riihiaho
2000). Kokeellisissa menetelmissä otetaan tuotteen loppukäyttäjiä
mukaan tuotekehitykseen. Heidän osallistumisensa voi olla joko
aktiivista mukanaoloa tuotekehityksessä tai he voivat auttaa etsimään
tuotteen käytettävyysongelmia. Asiantuntija-arvioissa käydään tuotetta
läpi ilman loppukäyttäjiä. Kummallakin menetelmällä on omat hyvät ja
huonot puolensa. Yhteistä näille kuitenkin on, että kaikkia
käytettävyysongelmia ei niillä löydy. Tämän takia koko
käyttäjäkeskeinen tuotekehitys on usein varsin iteratiivinen
prosessi. Tuotetta parannellaan asteittain ja saavutettuja tuloksia
verrataan aikaisemmin asetettuihin tavoitteisiin. Tavoitteet myös
usein muuttuvat matkan varrella, kun tietoa ja taitoa kertyy projektin
edetessä.
3. Prosessimalleja
Yhteistä käyttäjäkeskeisen tuotekehityksen malleille on, että niissä
on iteratiivinen sykli. Mallien lähtökohdaksi on siten otettu, että
kerralla ei voi saada täydellistä tuotetta, vaan tuotteen
käytettävyyttä pitää arvioida ja kehittää koko tuotekehityksen
ajan. Tavoitteita ja suunnitelmia pitää muokata havaittujen ongelmien
mukaisesti. Mallit lähtevät liikkeelle siitä, että on olemassa jokin
tarve uudelle tuotteelle. Prosessi on saatu päätökseen, kun tämä tarve
on saatu tyydytettyä. Matkan varrella on tullut selvitettyä, keillä
tämä tarve esiintyy (eli millainen on käyttäjäryhmä) ja miten tämän
tarpeen saisi täytettyä (eli millainen tuotteen tulisi olla).
3.1 ISO 13407
ISO:n standardi käyttäjäkeskeisen suunnittelun prosesseista antaa
opastusta tuotekehityksestä vastaaville henkilöille. Standardi
keskittyy nimenomaan käyttäjäkeskeiseen näkökulmaan eikä ota kantaa
suureen osaan yleiseen projektin johtamiseen liittyviin asioihin.
Kuva 1: ISO 13407 -mallin prosessikaavio
3.1.1 Prosessin suunnittelu
Standardi lähtee liikkeelle tuotekehitysprosessin suunnittelusta
(ks. Kuva 1). Suunnitteluvaiheessa tulee ottaa käyttäjäkeskeisen
prosessin erityisvaatimukset huomioon. Projektisuunnitelmaan on
normaaliin tapaan mietittävä etukäteen, keitä tuotekehitysprosessi
tulee koskemaan, varattava aikaa ja muita resursseja. Tätä
suunnitelmaa tarkennetaan ja muokataan tarpeen mukaan prosessin
edetessä.
3.1.2 Käyttöympäristön määrittely
Lopputuotteen käyttötapa riippuu huomattavasti siitä, minkälaisessa
ympäristössä tuotetta tullaan käyttämään. Jos tuotekehityksen
tavoitteena on tuotteen uusi versio, saattaa käyttöympäristön
määrittely olla helppoa. Kehitettäessä tuotetta uuteen
käyttöympäristöön on kiinnitettävä huomiota ainakin seuraaviin
asioihin:
- tavoiteltujen käyttäjien ominaispiirteet
- käyttäjien suorittamat tehtävät
- eri käyttäjäryhmien käyttötavat ja -tavoitteet
- fyysinen ja sosiaalinen käyttöympäristö
3.1.3 Vaatimusten määrittely
Vaatimukset tulee kirjata seuraavista asiakokonaisuuksista:
- tuotteelle asetettavat tehokkuusvaatimukset
- lakien asettamat vaatimukset esim. turvallisuudesta
- eri käyttäjäryhmien väliset kommunikointitarpeet
- tuotteen koulutuksen tarpeet
- tuoteutustavan ja ylläpidon asettamat vaatimukset
- käyttöliittymään liittyvät vaatimukset
Käyttöliittymää voi arvioida luvussa esim. luvussa 1.2 olleiden
käytettävyyden kriteerien avulla (tehokkuus, tuottavuus,
miellyttävyys, jne). Vaatimukset tulee ilmaista selkeästi ja
mitattavasti, jotta niitä voidaan myöhemmin käyttää toteutetun
tuotteen testaukseen. Ne tulee myös laittaa tärkeysjärjestykseen, jos
kaikkia vaatimuksia ei voida täyttää.
3.1.4 Suunnitteluratkaisujen tekeminen
Suunnitteluratkaisujen tekemisessä tulee käyttää hyväksi jo olemassa
olevaa tietoa ergonomiasta, psykologiasta, kognitiotieteistä,
tuotesuunnittelusta ja muusta asiaan liittyvästä
tiedosta. Suunnitelmaa tulee konkretisoida erilaisilla prototyypeillä,
jotka on nopea tehdä ja testata. Prototyypeistä näkee helpommin eri
ratkaisujen hyviä ja huonoja puolia ja niiden kommentointi on
helpompaa kuin abstrakteilla malleilla ja kaavioilla. Prototyyppien
avulla vältytään siltä, että tuotetta joudutaan vaihtamaan myöhemmin
sen elinkaaren aikana. Suunnitteluratkaisuja tehdään kunnes
käyttäjäkeskeiset vaatimukset on saavutettu.
3.1.5 Suunnituratkaisujen arviointi
Suunnitteluratkaisujen arviointi on keskeinen osa käyttäjäkeskeistä
tuotekehitystä, koska arviointi antaa palautetta, kuinka ratkaisua
voidaan vielä parantaa ja nähdään, onko käyttäjän ja yrityksen
asettamat vaatimukset toteutuneet. Myös tuotteen pidempiaikaista
seurantaa on hyvä tehdä, koska osa ongelmista ilmenee vasta pidemmän
käytön jälkeen.
Koska tuotteeseen tehtävät muutokset tulevat sitä kalliimmiksi, mitä
myöhemmin ne tehdään, tulee vertailu aloittaa mahdollisimman
varhaisessa vaiheessa. Parhaaseen lopputulokseen päästään, kun otetaan
loppukäyttäjä mukaan testeihin sekä käytetään
asiantuntija-arvioita. Käyttöympäristö vaikuttaa huomattavan paljon
testien tulokseen. Testeistä saatavaa tietoa tuleekin aina verrata
testien aikaiseen käyttöympäristöön ja käyttäjäryhmään.
4. Yhteenveto
Kuten mikä tahansa prosessi myös käyttäjäkeskeinen prosessi perustuu
vaiheisiin. Perinteiseen vesiputousmalliin verrattuna
käyttäjäkeskeisissä prosesseissa on iteratiivinen sykli, jossa
vaiheita toteutetaan useaan kertaan. Syklin sisällä tehdään
käytettävyyden arviointeja, joissa tuotetta verrataan tiettyihin
ennalta asetettuihin vaatimuksiin.
Prosessille on useimmiten annettu tietyt reunaehdot, joiden sisällä
projektin tulee pysyä. Näitä rajoitteita ovat esimekiksi aika ja
kustannukset. Näin ollen vaatimuksia tulee jo alunperin priorisoida ja
määrittää, milloin tuote on riittävän hyvä. Tällä tavalla
tuotekehityssykleille saadaan loppu, vaikka testeissä joitain ongelmia
vielä löydettäisiinkin. ISO:n malli antaa selkeän tukirangan
tuotekehitysprosessille listaamalla, mitä on otettava huomioon
missäkin vaiheessa tuotekehitystä.
Lähteet
Bevan Nigel, Earthy Jonathan (1999), Usability process improvement and capability assessment
http://www.usability.serco.com/papers/UMM_trial.pdf
Viitattu 2.5.2003
Introduction to ISO 13407 (1999), EMMUS
http://www.ucc.ie/hfrg/emmus/methods/iso.html
Viitattu 2.5.2003
ISO 13407 (1999) Human-centred design processes for interactive systems
Riihiaho Sirpa (2000), Käytettävyystestauksen muunnelmia
http://www.soberit.hut.fi/T-121/T-121.600/muunnelmat.pdf
Viitattu 2.5.2003