Mikäli olet poissa joltain luentokerralta, laadi 2-5 sivuinen essee
kyseisen päivän aiheesta ja palauta se seuraavalla luentokerralla
kurssin vetäjälle. Varaudu pitämään aiheesta myös lyhyt (5-10 min) esitys.
- Vertaile kahta saamaasi arviointiraporttia, mikä niissä on
hyvää, mikä heikkoa ja miksi. Tutki myös, miten raporteista näkyy se,
kuinka arvioinnille asetetut tavoitteet näkyvät arviointimenetelmien,
testikäyttäjien ja testitehtävien valinnassa. Vastaavasti tarkastele,
miten arvioinnissa löydetyt käytettävyysongelmat näkyvät raportissa
esitetyissä parannusehdotuksissa.
- Etsi yksi artikkeli sekä GOMS-menetelmästä että kognitiivisesta
läpikäynnistä (cognitive walkthrough). Esimerkiksi
ACM:n portaalin digital
library on hyvä lähde artikkelien etsintään.
Kerro, mitä menetelmät pääpiirteissään pitävät sisällään ja miten
niitä voisi soveltaa omassa harjoitustyössäsi. Kumpi olisi sopivampi omaan aiheeseesi ja miksi?
- Kurssin www-sivulla "artikkeleita
yms" on artikkeli ryhmäläpikäynnistä (Pluralistic usability walkthrough method), paritestauksesta (Getting the most from
paired-user testing) ja kooste testauksen muunnelmista
(Käytettävyystestauksen muunnelmia). Lue kyseiset artikkelit ja
laadi 2-5 sivua pitkä essee, jossa kuvaat artikkeleissa esitellyt
menetelmät ja pohdit, miten kyseisiä menetelmiä voisi hyödyntää omassa
harjoitustyöaiheessasi. Mikä menetelmä on sopivin ja miksi?
- Lue Jakob Nielsenin Alertboxit käytettävyyskriteereistä: Usability Metrics ja Success Rate: The Simplest Usability Metric ja laadi essee, jossa muun muasssa pohdit, millaisia metriikoita omassa harjoitustyöaiheessasi voisi käyttää toisaalta noviisi- ja asiantuntijakäyttäjillä ja toisaalta ääneenajattelun yhteydessä tai tehokkuutta painottavissa "hiljaisissa" testeissä.
- Lue artikkelit "Boren, T. & Ramey, J. (2000) Thinking aloud:
reconciling theory and practice" ja "Jacobsen, N.E., Hertzum, M. &
John, B.E. (1998) The evaluator effect in usability tests". Artikkelit
tai ohjeet niiden löytämiseen löytyvät kurssin sivulta
"artikkeleita yms". Laadi artikkeleista
lyhyt essee, mitä asioita artikkeleissa tutkitaan ja mitä asioita
niissä korostetaan.
- Hanki käsiisi kahden muun ryhmän testaussuunnitelma ja
kommentoi ne yhteensä 3-5 sivun raportissa.
- Ei luentoa eikä rästitehtävää
- Luento, mutta ei rästitehtävää
- Ei rästitehtävää
- Hanki käsiisi kahden muun ryhmän arviointiraportti (ei
kommentoitavan ryhmän raporttia) ja kommentoi niitä etenkin niiden tulosten esityksen osalta.
- Lue artikkelit "Sawyer, P., Flanders, A. & Wixon, D. (1996)
Making a difference--the impact of inspections" ja "Redish, J.,
Bias, R.G., Bailey, R., Molich, R., Dumas, J. & Spool, J.M. (2002)
Usability in practice: formative usability evaluations - evolution
and revolution" (artikkelit löytyvät kurssin www-sivulta
artikkeleita yms.) ja laadi niistä
yhteinen kooste painottaen sitä, mikä vaikuttaa käytettävyyden
arvioinnin tulosten vaikutusmahdollisuuksiin.
- Ei rästitehtävää
- Hanki käsiisi kahden muun ryhmän loppuraportti (ei
kommentoitavan ryhmän raporttia) ja kommentoi niitä etenkin
parannusehdotusten esittämisen ja niiden arvioinnin osalta.
Päivitetty 21.7.2004
Sivua ylläpitää Sirpa Riihiaho <sirpa.riihiaho@hut.fi>