T-121.600
Artikkeleita käytettävyydestä ja sen arvioinnista
Tässä muutamia omia kirjoituksiani käytettävyyden
arvioinnista:
- Käytettävyyden arviointi ilman
käyttäjiä (pdf). Osa käytettävyysryhmän
työstämää Käytettävyysopasta.
Sisältää kuvauksen heuristisesta arvioinnista ja
kognitiivisesta läpikäynnistä sekä esimerkin kummastakin.
- Experience with usability inspection (pdf).
Ote lisensiaatintyöstäni. Sisältää muutamia
esimerkkejä heuristisesta arvioinnista ja kognitiivisesta
läpikäynnistä sekä tulosten esitystavoista.
- Käytettävyystestauksen muunnelmia
(pdf).
Riihiaho, S. (2000) Käytettävyysestauksen muunnelmia. Teoksessa:
Eero Pantzar (Toim.) Informaatio, tieto ja yhteiskunta. Suomen
Akatemian Tiedon tutkimusohjelman raportteja, 4/2000, Tampereen
yliopiston Tietoyhteiskunnan tutkimuskeskus, Tampere. ss. 223-230.
Sisältää lyhyen kuvauksen
käytettävyystestauksesta ja sen muunnelmista: paritestaus,
ryhmäläpikäynti, vapaa läpikäynti ja
tilannesidonnainen läpikäynti.
-
Pluralistic usability walkthrough method (pdf). Viimeisimpiä
versioita ryhmäläpikäyntiä kuvaavasta artikkelistani, joka pienin
muokkauksin julkaistiin tiedoin: "Riihiaho, S. (2002) The
pluralistic usability walk-through method. Ergonomics in
Design. Human Factors and Ergonomics Society. Vol 10, No. 3,
pp. 23-27."
- Kognitiivinen läpikäynti
tölkinpalautusautomaatille (pdf). Lyhyt esimerkki kognitiivisesta
läpikäynnistä. Kohteena tölkinpalautusautomaatti ja
käyttäjänä pieni lapsi.
Jos aihe kiinnostaa enemmänkin, tarjolla on myös lisurini
pdf-tiedostona:
Riihiaho, S. (2000)
Experiences
with usability evaluation methods. Licentiate's thesis. Helsinki
University of Technology, Department of computer science and engineering.
113 p.
Luentokalvoja
Tässä kalvoja kurssin luennoilta:
ACM:n digitaalisesta kirjastosta poimittua
Käytettävyyteen ja sen arviointiin liittyviä artikkeleja, jotka
löytyvät ACM:n tai IEEE:n digitaalisesta kirjastosta:
- Wildman, D. (1995)
Getting the
most from paired-user testing Interactions, Vol. 2, nro
3, pp. 21-27. ISSN:1072-5520.
"Wildman prefers using an approach first proposed in 1984, paired
testing. In this process, two subjects work together during the
usability test and are encouraged to talk to each other. Their
conversation is recorded along with quantitative behavioral
data. The conversation can be structured by having the subjects
answer specific questions, but informal comments are encouraged
and are often the most revealing parts of the test."
- John, B. (1995)
Why GOMS?
Interactions, Vol. 2, nro 4, pp. 80-89. ISSN:1072-5520.
"What is GOMS? What can it do? In what situations does it apply? How
do you use it? Who can use it? Can it be trusted? Is it worth the
bother of using it?"
- Butler, M.B. (1996)
Getting to know
your users: usability roundtables at Lotus Development
Interactions, Vol. 3, nro 1, pp. 23-30. ISSN:1072-5520.
Enemmänkin käyttäjien tehtävien ja käytettävyysvaatimusten
selvittämiseen sopivan menetelmän esittely.
- Butler, K.A. (1996)
Usability
engineering turns 10 Interactions, Vol. 3, nro 1, pp.
58-75. ISSN:1072-5520.
Hyvä kooste käytettävyystutkimuksen historiasta. Sisältää hyviä
viitteitä.
- Rudd, J., Stern, K. & Isensee, S. (1996)
Low
vs. high-fidelity prototyping debate Interactions, Vol.
3, nro 1, pp. 76-85. ISSN:1072-5520.
Matalan ja korkean tason prototyyppien etujen ja haittojen
vertailua.
- Sawyer, P., Flanders, A. & Wixon, D. (1996)
Making a
difference--the impact of inspections. Proceedings of the
SIGCHI conference on Human factors in computing systems: common
ground, pp. 376-382. ISBN:0-89791-777-4
- Levi, Michael D. & Conrad, Frederick G. (1996)
A heuristic
evaluation of a World Wide Web prototype
Interactions, Vol. 3, nro 4, pp. 50-61. ISSN:1072-5520.
"This case study describes how employees at the Bureau of Labor
Statistics (BLS) developed a World Wide Web system on the Internet to
display economic and statistical data in a convenient, accessible,
and user-friendly format."
- Jacobsen, N.E., Hertzum, M. & John, B.E. (1998)
The evaluator effect in usability tests CHI 98 conference
summary on Human factors in computing systems, pp. 255-256.
ISBN:1-58113-028-7.
- Boren, T. & Ramey, J. (2000)
Thinking aloud: reconciling theory and practice. IEEE
Transactions on Professional Communication, Vol. 43, nro 3,
pp. 261-278.
Available at IEEE digital library
IEEE
Xplore, search by author.
- Wilson, C. & Coyne, K.P. (Eds). (2001)
Tracking
usability issues: to bug or not to bug? Interactions,
Vol. 8, nro 3, pp. 15-19. ISSN:1072-5520.
"What does your group do to record and track usability problems? How
do you determine their severity and communicate them to the rest of
the project team?"
- Meads, J. (2002)
Laid-off
usability engineer, or why we don't get no respect.
Interactions, Vol. 9, nro 3, pp. 13-16. ISSN:1072-5520.
"If you're a usability engineer, you probably know what it's like to
wish for greater credibility and respect for your expertise and your
contributions to a project."
- Norman, D. (2002)
Emotion &
design: attractive things work better. Interactions,
Vol. 9, nro 4, pp. 36-42. ISSN:1072-5520.
"The "usable but ugly" critique of The Design of Everyday Things has
merit insofar as usable designs are not necessarily pleasurable
ones. As my story of the three teapots indicates, pleasurable designs
are not necessarily usable. But need these attributes be in conflict?
Why not beauty and brains, pleasure and usability?"
- Redish, J., Bias, R.G., Bailey, R., Molich, R., Dumas, J. & Spool,
J.M. (2002)
Usability in
practice: formative usability evaluations - evolution and
revolution. CHI '02 extended abstracts on Human factors in
computer systems, pp. 885-890. ISBN:1-58113-454-1
- Cockton, G. & Woolrych, A. (2002)
Sale must end:
should discount methods be cleared off HCI's shelves?
Interactions, Vol. 9, nro 5, pp. 13-18. ISSN:1072-5520.
"If you ask someone outside the Human-Computer Interaction (HCI) field
about usability, many will mention the "classic" discount methods
popularized by Jakob Nielsen and others. Discount methods have the
appeal of seeming easy to do, and, more importantly for business,
being inexpensive. This is especially attractive to smaller startup
companies with low budgets. But are discount methods really too risky
to justify the "low" cost?"
- Nielsen, Janni, Clemmensen, T. & Yssing, C. (2002)
Getting access to what
goes on in people's heads?: reflections on the think-aloud
technique Proceedings of the second Nordic conference on
Human-computer interaction, pp. 101-110. ISBN:1-58113-616-1
- Wixon, D. (2003)
Evaluating
usability methods: why the current literature fails the
practitioner. Interactions, Vol. 10, nro 4, pp. 28-34.
ISSN:1072-5520.
"Practitioners who deal in the business world must find ways to
keep up-to-date with best practices in the field and must apply
them to their work in cost-effective ways. Research should help to
define best practices, but often the worlds of research and of
practice can seem too dichotomous. Recently, for instance, the
fields of usability and user-centered design generally have seen
considerable controversy about the relative effectiveness of
different methodologies. In this column, Dennis Wixon argues that
we need to look at whether we are evaluating methods by the
appropriate criteria."
Muita aiheeseen liittyviä linkkejä
Jakob Nielsenin www-sivuilta löytyy lisätietoa muun muassa
heuristisesta
arvioinnista. Sieltä löytyy myös muokatut versiot heuristisista
säännöistä.
Päivitetty 30.11.2004
<mika.nieminen@hut.fi>