http://www.niksula.cs.hut.fi/projects/ohtace/documents/laatu/laatu.html
CVS info: $Id: laatu.html,v 1.5 1996/11/26 09:44:36 tsalste Exp $
Laatuoppeja ei kuitenkaan pidä kokonaan hylätä, vaan ottaa niistä parhaat ominaisuudet ja soveltaa. TQM (Total Quality Management) -opin mukaisesti laatua mittaavat ohjelmatyön asiakkaat. Laatua kohotetaan päämääränä nolla virhettä. Laatua pyritään parantamaan Kaizen-menetelmällä, eli jatkuvin parannuksin tapahtuvalla työllä. TQM:n mukaisesti laatuajattelu läpäisee koko ohjelmatyön kokonaisvaltaisesti, ja ryhmän jokainen jäsen vastaa osaltaan laadusta. Esikuva-analyysin (benchmarking) periaatteiden mukaisesti laatua pyritään myös parantamaan vertailemalla sitä muiden vastaavien töiden ominaisuuksiin, ja etsimällä näistä ideoita työn laadun kohottamiseen.
Mutta kuten sanottu, tärkeitä eivät ole luetellut taikasanat, vaan noudatettu käytäntö.
Kolmas, ainoastaan ohjelmatyöryhmää koskettava laatulaji on kurssimenestys.
Lopputuote: ohjaajaa kiinnostanevat erityisesti ohjelman jatkokehitysmahdollisuudet.
Prosessi: Ohjaajanamme Jorman hänen tehtävänsä on ohjata ryhmää. Jotta hän voisi tässä tehtävässään menestyä, hän haluaa pysyä selvillä prosessin etenemisestä.
Jormalla on ilmiselvää kiinnostua aihepiiriimme, ja häntä varmasti kiinnostavat myös työn monet tekniset yksityiskohdat.
Henkilökunta arvostelee dokumentit. Tässä tuskin on niinkään tärkeää itse dokumentin tekninen asiasisältö, vaan vaadittujen sisältökohtien täyttäminen. Varmaankin yhtenä perusteena on se, kuinka perusteellisesti ryhmä vaikuttaa perehtyneen asiaan ja tehneen työtä prosessin hyväksi.
Katselmuksissa lienee henkilökunnan pääpaino saada jonkinlainen kuva siitä, miten projekti on edennyt ja minne se on menossa.
Demot ovat jonkinlainen merkki siitä, että prosessissa on saatu jotain aikaankin. Ne ovat tilanteita, joissa henkilökunta saa käsityksen siitä, kuinka ohjelmaprosessi johtaa lopputuotteeseen, itse ohjelmaan.
Lopputuotteen laatua mitataan melko samoin kuin loppukäyttäjä sen tekee. Ohjelmatyöryhmää ei kuitenkaan kiinnosta pelkästään se, miten yksittäinen loppukäyttäjä kokee laadun, vaan kuinka loppukäyttäjät sen yhdessä kokevat.
Arvosana on eräs mittari työprosessin laadulle. Se ei kuitenkaan mittaa prosessin laatua suoraan, vaan kurssin henkilökunnan ja ohjaajan kokeman laadun kautta.
Aikataulunmukaisuus
- Ohjelmatyö pysyy kurssin aikataulussa
- Dokumenttien palautukset ja demot suoritetaan ajoissa
Keinot aikataulussa pysymiseksi:Suunnitelmanmukaisuus
- Vältetään viimeisenä iltana kiireessä tehtyä työtä
- Pidetään aikatauluista kiinni
- Tiukennetaan aikatauluja itse: määräaikoja aikaistetaan viikolla, jotta saadaan lisää pelivaraa
Yhteistyö
- Kussakin vaiheessa suoritetaan ne toimenpiteet, jotka on suunniteltu
- Ryhmän jäsenet ovat jatkuvassa yhteydessä toisiinsa
- Ryhmä on tiiviissä yhteydessä käyttöliittymäryhmään
- Ryhmä on tiiviissä yhteydessä ohjaajaansa
Yhteistyökeinot:
- Koska ryhmäläiset lukevat sähköpostiaan päivittäin, pääosa kommunikoinnista tapahtuu tätä kautta
- Ryhmätapaamiset käyttöliittymäryhmän kanssa
- Ryhmätapaamiset ohjaajan kanssa projektin eri vaiheiden aikana ja viimeistään noin viikkoa ennen palautusten määräaikaa
Dokumentointi
- Kattavat dokumentit
- Ymmärrettävät dokumentit
Keinot dokumentoinnin toteuttamiseksi:
- Ohjelmatyöstä tuotetaan kattava dokumenttikanta, joka auttaa projektin hallitsemisessa. Dokumenttikanta tuotetaan pääosin ohjelmatyökurssin dokumentointivaatimuksia noudattaen ja sitä jossain määrin lisäten.
- Ohjelmatyöstä dokumentoidaan sekä tekniset ominaisuudet että prosessin eteneminen, kuten kokousten päätökset kokousmuistioin
- Dokumentointi suoritetaan jossain määrin laajemmin kuin ohjelmatyökurssin ohjeet vaativat (laajennuksina ainakin kokousmuistiot, laatudokumentit). Tärkeintä ei kuitenkaan ole dokumentointi dokumentoinnin vuoksi, vaan sen vuoksi, että asioihin voitaisiin myöhemmin palata.
- Ohjelmakoodin dokumentoidaan koodiin kirjoitettavin kommentein. Kommentit kerätään ohjelmallisesti (cxref) omaan WWW-pohjaiseen kantaansa, josta niitä voi jälkeenpäin selailla. Kommentoinnista lisää Ohjelman laatu -dokumentissa.
- Kukin ryhmän jäsen dokumentoi omaan vastuualueensa itse. Työnjakona ei ole, että yksi tekee, toinen selittelee.
Ryhmähenki
- Avoin ja vapaa ryhmähenki
- Ryhmä "vetää yhtä köyttä"
Keinot ryhmähengen ylläpitämiseksi:Sitoutuminen
- Ryhmä keskustelee asioista suoraan ja avoimesti
- Ryhmän jäsenet sitoutuvat yhteisiin tavoitteisiin
- Tavoitteet ovat sellaisia, joihin kaikki voivat sitoutua
- Työnjako on sellainen, että jäsen kykenee tehtävistään suoriutumaan
- Kullakin on oma vastuualueensa, josta hän on itse ollut mukana päättämässä
Koska käytännön ohjelmankehityksessä tuskin koskaan päästään kerralla virheettömään ohjelmaan, on virheiden poistamiseksi tehtävä testausta. Testausta suorittavat kaikki ryhmän jäsenet omalta osaltaan testaussuunnitelman mukaisesti. Testauksessa löydetyt virheet kirjataan ohjelmatyökurssin WWW-pohjaiselle virheilmoituslomakkeelle, jonka mukaan virheellisestä toiminnosta vastaava henkilö virheen korjaa ja kirjaa korjauksen suoritetuksi.
Ohjelmatyön kuluessa järjestetään kolmenlaisia laadunvalvontatapahtumia: ohjelmatestejä, käyttötestejä, ja koodikatselmuksia.
Ohjelmatestaus on testausta, jonka lopputulokset näkyvät käyttäjälle vähentyneinä virhetilanteina ja nopeutuneena toimintana.
Käyttötesteistä vastuu jaetaan ryhmän sisällä siten, että testauksesta vastaa ja sen suorittaa joku muu kuin toiminnon toteuttaja. Tämä sen vuoksi, että toteuttaja tulee usein sokeaksi omille toteutustavoilleen, eikä ehkä huomaa, että esimerkiksi käyttöliittymän nappeja voi painaa toisessakin järjestyksessä kuin ohjelmoija on suunnitellut.
Käyttöliittymän testauksesta huolehtii käyttöliittymäryhmä. Ohjelmatyöryhmän vastuulle jää käyttöliittymän testauksen osalta ainoastaan ohjelmaa käytettäessä syntyvien virhetilanteiden havaitseminen ja korjaus. Käyttöliittymäryhmä vastaa siitä, että ohjelma on mm. helppokäyttöinen ja käyttöliittymältään yhdenmukainen.
Huomiota kiinnitetään siihen, että kerran löydetyn virheen korjausta testataan erityisen huolellisesti. Tämä sen vuoksi, että monesti yhden virheen korjaus tuo esiin lukuisia uusia virheitä.
Ohjelma voidaan julkistaa vasta, kun kaikki löydetyt virheet on korjattu ja korjausten toimivuus tarkistettu.
Ohjelmatyöryhmän osoite: ohtace@tcm.hut.fi